Flåte- og logistikkfokus i Iseveien

SARPSBORG: - Vi må tenke industrielt og samtidig være en løsningsorientert og fleksibel påbygger. Industrialisering av håndverket er nøkkelen for å lykkes med vårt konsept.

Publisert Sist oppdatert

Ordene tilhører Erik Skaaden, adm. direktør i Iseveien Bilinnredning AS. Med store lokaler og lang erfaring også fra bussproduksjon retter selskapet seg i første rekke mot flåteeiere.

- Vi har naturligvis et kjerneområde vi betjener lokalt her i Østfold, der bi skrur inn en enkel verktøyinnredning på 3-5 timer, men det markedet vi jobber mest mot er flåteeiere. Kunder som kanskje har 15-20 biler og der det kan ta opp mot 50 timer å gjøre bilen ferdig, forklarer Skaaden.

Salmakerverksted

- Vår fremste styrke er serieproduksjon. Vi gjør i stand bil nummer én etter kundens spesifikasjoner og foretar så en sign-off (godkjenning) av den første, for deretter å repetere prosessene med de påfølgende bilene. Vi setter ting i system og gjør prosessene repeterbare. Vi ser oss like mye som en produksjons- og logistikkbedrift som en påbygger, sier han, og legger ikke skjul på at selskapet drar betydelig veksler på sin lange fartstid som salmakerverksted for både buss og varebil. Iseveien Salmakerverksted ble etablert av John og Espen Engebretsen - henholdsvis far og sønn – i 1984, og skiftet først i 2007 navn til Iseveien Bilinnredning.

Bri-Stor inn for TEVO

De siste fem årene har selskapet levert innredningsløsninger fra TEVO, men etter at sistnevnte ble innlemmet i Modul-System for kort tid siden, forsvant også agenturet. Det tok imidlertid ikke lang tid å fylle tomrommet. En god kontakt, en tidligere salgssjef i TEVO som nå jobber hos Bri-Stor, ble en døråpner for østfoldfirmaet. De første bilene med den engelske varebilinnrendingen ble levert i månedsskiftet februar/mars.

- Nå er vi i en innfasingsfase. Vi har fortsatt noe TEVO-innredning på lager, men det er i første rekke tenkt å være kompletterende for våre eksisterende TEVO-kunder, for eksempel hvis noen skal skifte ut noe av innredningen eller kunden har kjøpt en bil som de vil ha likt innredet som de andre i flåten, forteller Skaaden.

Modulbasert

Bri-Stor har produsert modulbaserte innredninger siden 1983. Innredningen leveres i fire standardbredder (58, 83, 112 og162 cm) og to standardhøyder (95 og125 cm), og man kan fylle rammene med en rekke ulike moduler av kasser og skap.

- Som regel går det greit opp, det skal være veldig spesielle behov hvis man ikke finner en innredning som passer, sier Skaaden, og tillegger at de norske komfortskilleveggene i liten grad skaper plassproblemer. For å finne frem til hva slags innredning man skal ha benytter kunden seg av et 3D-program der alle varebilmodeller og innredningsmoduler ligger inne.

Innredningen tilfredsstiller sikkerhetskravene til ISO 27956, den nye standarden for lastsikring i varerom.

- Innredningen må holde ting på plass i varerommet hvis uhellet skulle være ute, det er alfa og omega, understreker Skaaden.

- Sikkerhetsaspektet er veldig viktig, men det hjelper ikke om innredningen er sikker hvis ikke den er festet forsvarlig, minner han om.

Lettere

- Å ”pushe” varebilinnredning har aldri vært noe mål i seg selv for oss. Det er hensiktsmessige løsninger vi selger, og ofte er varebilinnredningen kun er en veldig liten del av totaljobben. Hva man skal bruke bilen til legger føringer på hva man bør ha med, for eksempel invertere, lysutstyr, tak-rack og rail-system. Skal bilen fungere som mobilt kontor må man kanskje få opp trådløst nettverk og skru opp PC-bord og lignende, forteller Skaaden.

Han legger imidlertid ikke skjul på at han liker produktspekteret til Bri-Stor godt.

- Spesielt fornøyd er vi med at Bri-Stor også har et bra lastesystem for tak, et konsept de kaller External storage. Det gir oss et utvidet sortiment sammenlignet med tidligere, påpeker han.

For et par år siden lanserte Bri-Stor sin nye innredningsserie, kalt Elite, som var 35% lettere enn utgående serie. Innrendingen er dermed en av de lettere på markedet.

- Bri-Stor er vant til å jobbe opp mot store flåteeiere i England som eier flere tusen varebiler, da kan det fort bli en del penger spart i drivstoffutgifter i løpet av et år når vekten går ned. Men for en enbilseier er det kanskje viktigere at nyttelasten øker noe, sier Skaaden.

Tøff konkurranse

Direktøren konstaterer at bedriften tar opp konkurransen i et modent marked.

- Det er ikke lett å komme inn med et nytt produkt, for produktmessig er det mye bra og mange av merkene har vært med lenge. Men man må heller ikke overdrive oppmerksomheten verktøyinnredningen får hos kunden. Går du inn hos en renommert forhandler i Norge forventer du at innredningen er av en viss kvalitet og at den holder mål. Man kan jo til en viss grad sammenlikne med garderobeskapene man har hjemme, de færreste vil ha noe forhold til produsentene av disse. For større flåteeiere eller kanskje først og fremst biladministrasjonsselskaper, er det imidlertid et trangt nåløye der man må dokumentere hva man er god for, sier Skaaden.