Et sted å være – i Drammen

DRAMMEN: Det satses på mange områder i Drammen. Utvidelse av havna, togspor helt ut på kaia. Generell byfornyelse. Stikkordene er mange og lovende.

Publisert Sist oppdatert

La oss i rekken av gode tiltak presentere nok en suksess, Rail Terminal Drammen, eid og drevet av H.Strøm AS. Hovedsete i Nybyen – i Drammen. Stedsnavnet henspeiler ikke på en nyetablert bedrift. RTD har flere år på baken og har gått fremover og oppover hele veien.

Da CargoNet valgte å legge ned tradisjonell vognlast 15. sember 2003 oppsto RTD like godt dagen etter. Siden den gang har det meste handlet om logistikkløsninger som innbefatter tog.

Bedriften håndterer rundt regnet 100 vogner daglig fordelt på to steder i Drammen, Nybyen og Sundland, samt Rolvsøy i Østfold og Alnabru. I alt fire tog fulle av gods ankommer RTDs forskjellige destinasjoner daglig, fra utlandet.

- Når det gjelder vognlast er det ingen som er større enn Drammen og Rolvsøy her til lands, sier Arild Ekelund Hansen, terminal- og markedsansvarlig i RTD.

Rail Terminal Drammen handler om gods fra vei til bane. Det handler om miljø og økonomi. Det handler om å bedrive den type logistikkløsninger man hører om, men som sjelden noen prioriterer høyt nok.

Byens masterplan

- Men skal vi komme videre i dette arbeidet og være sentrale i Drammen, trengs det en masterplan for hele byen, sier daglig leder Lars H. Strøm.

- Her finnes et konglomerat av eierinteresser som skaper trøbbel når det gjelder forutsigbarhet, sier Strøm videre.

- I Drammen er det Jernbaneverket som eier det offentlige sporet, CargoNet eier sitt eget spor, marka i mellom eies av Rom Eienedom.

Strøm mener Jernbaneverket også burde eid terminalene som tilfellet er i enkelte andre byer.

Eierforholdene er en ting, Lars H. Strøm mener det må bygges en helt ny infrastruktur.

- Ikke i stedet for, men i tillegg til, sier Strøm som mener at Drammen kommune mest er opptatt av å bygge leiligheter.

Politiske målsettinger

RTD må i dag si nei til mange kunder på grunn av mangel på hensettingsspor. – Det er jo ille når vi skal prøve å oppfylle de politiske målsettingene med gods på bane, sier Strøm.

Rail Terminal Drammen har hatt vekst hvert år siden 2004. I fjor ble det ekspedert 28.800 vogner inn og ut av terminalen i Drammen. Bedriftens virksomhet sparer samfunnet for 96 millioner kroner i året i miljøkostnader (GreenCargos miljøkalkulator) ved å ha godset på skinner i stedet for på vei.

Arild Ekelund Hansen kaller RTDs virksomhet for vognlasttog i ny drakt og der kunden er i fokus.

- Vi tar i mot alle typer vogner, inkludert containere. I de såkalte flexitogene har vi mange vogner som går i omløp, sier terminal- og markedsansvarlig. Vognene inneholder alt, enten det er avispapir til VG eller Se og Hør, toalettpapir til ICAs hovedlager, stål eller baderomsfliser.

Det han og Lars H. Strøm også kunne tenkt seg i tillegg til en ny infrastruktur er at også vareeier/speditører kunne få søke om ruteleie. I dag er det kun togoperatøren som har den muligheten.

- Hvem som kjører er jo ikke så viktig, men at toget er fullt av gods og at kundene blir fornøyd, det er det som teller. Vi skal ikke håndtere lokomotivet, men vi tar hånd om logistikken som henger bak, sier Strøm.