
Ahlsell drar i gang fra Gardermoen
ULLENSAKER: Ahlesell er omsider på plass i sitt nye gigantanlegg på Gardermoen. Fra januar begynner ordreproduksjonen og regionallagrene vil gradvis fases ut i løpet av året.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Våren 2008 besluttet grossisten at logistikkstrukturen i Norge skulle legges om, etter svensk modell. I nabolandet bygget man i sin tid et sentrallager i Halsberg, mens man deretter la ned regionallagrene. I løpet av neste år vil også de norske regionallagrene legges ned, alle foruten regionallageret i Bodø.
- Det har med kjøretid å gjøre. Avstanden til sentrallageret på Gardermoen blir for lang, slik at vi må ha et eget lager for Nord-Norge i Bodø, sier logistikkdirektør Odd Hannestad.
40.000 varer på lager
Ahlsell overtok det nye lageret på Bonntjensmoen i Ullensaker 5. oktober. I disse dager fôrer 65 medarbeidere lageret med varer. Innleggelse av varer ble påbegynt allerede i august og de siste varene skal være på plass innen andre uken i januar.
- Da begynner vi med full ordreproduksjon, og vi skal ha fullt lagersortiment fra dag én. Det betyr at vi må lagerlegge 40.000 artikler, forteller Hannestad. De 40.000 artiklene inkluderer kun de varene som tas inn på sentrallageret, for i Ahlsells rikholdige produktsortiment finner man hele 125.000 artikler innen alt fra VVS og VA, til arbeidsverktøy og elektrokomponenter, for å nevne noe.
40.000 m2 lager
Det gigantiske lagerområdet dekker 100.000 m2. Det er Bulk Eiendom som satte opp de to lagerbygningene, ett hovedlager på 30.000 m2 og et rålager på 10.000 m2. Lagerfasilitetene, som har en lagerhøyde på14 meter, er utviklet av Bulk Eiendom og er skreddersydd Ahlsells behov. Blant annet har anlegget jordvarme, slik at olje kun brukes sekundært.
Rålageret er hovedsakelig tiltenkt for oppbevaring av rør og kabler. En stor fordel er at vogntogene kan kjøre helt inn på lageret for sideveis lasting og lossing av rør og kabler. Tre traverskraner i taket letter håndteringen.
Hovedlageret er delt i fire haller. I alle hallene blir det plukket til samme ordre, før ordren sammenstilles.
Gods-til-mann
Totalt har Ahlsells nye sentrallager 60.000 palleplasser. 34 BT-trucker, fordelt på plukk- og skyvemasttrucker, tar seg av godshåndtering på lageret. Truckbehovet er imidlertid redusert sammenlignet med tidligere behov. Dette er fordi bedriften har investert i det automatiserte lagersystemet Quickstore fra Vanderlande. I anlegget er det 40.000 plastkasser (40 x60 cm) med artikler som hentes frem til ordreplukkeren automatisk. Fem kraner plukker kasser som er stuet inn i høylageret. Ved hjelp av transportbånd føres kassene til og fra de fem plukkstasjonene.
En nyttig funksjon ved plukkstasjonen er at arbeidshøyden kan innstilles til ergonomisk riktig arbeidshøyde gjennom å heve/senke gulvet.
Ved stasjonen plukker lagermedarbeideren til ordre ved hjelp av en håndholdt skanner. På hver stasjon plukkes det 10 ordre samtidig og det går minimum 800 kasser på transportbåndet pr. time (plukklinjer). Ordreproduksjonen skjer i tidsrommet mellom klokken 7 og 23.
- Ordrene som plukkes vil være tilgjengelig for kunde eller en våre Proffsenter-butikker morgenen etter. Stopptid for ordre er også senere fra Gardermoen enn hva vi har i dag fra Langhus og Ulsrød, sier Hannestad.
- Med stort lagervolum samlet på ett sted er også sannsynligheten for å gå tom for en vare mye mindre. Man får samlet sikkerhetslageret ett sted og slipper å binde opp mye kapital ved å ha sikkerhetslagre rundt om i hele Norge, sier han.
23 drop punkter
Transporttjenestene kjøpes inn og det benyttes flere tilbydere. Daglig vil det gå over 40 vogntog med utgående varer. Alt kjøres som partilast og går utenom terminal. Transportørene henter varer frem til klokken 23 på kvelden og distribuerer de videre til 23 definerte drop punkter rundt om i Norge. Derifra distribueres varene videre av lokale transportører. I tillegg til å levere direkte til kunder, leverer sentrallageret også varer til Ahlsells over 60 ”Proffsenter”-butikkene rundt om i landet.
- I den tidligere logistikkstrukturen vår ble varene flyttet rundt for mange ganger, nå reduseres transportbehovet betraktelig, sier Hannestad.
God beliggenhet
Den strategiske beliggenheten, kloss inntil E6, er ideell, mener logistikkdirektøren.
- Vi vurderte mange alternativer, blant annet i Langhus der vi har et stort lager fra før. Istedenfor å legge lageret ved E6 sør for Oslo, fant vi at det var mer attraktivt for oss å lokalisere vårt nye lager nord for Oslo. Gardermoen passet bedre for å betjene kunder nordover mot Trondheim og vestover, sier Hannestad. Han legger heller ikke skjul på at det har sine fordeler å ligge nær landets hovedflyplass.
- Vi sender riktignok lite med fly, men du verden så viktig det kan være hvis først haster med en leveranse og kunden står og tripper, sier han med et smil.
Åpent for flere
Ahlsell er blant de første virkelig store som lokaliserer seg ved Gardermoen, men Hannestad utelukker ikke at det kan skje mange utbygginger fremover.
- COOP bygger jo sitt nye sentrallager ”rett borti gata” og flere andre større aktører vurderer å flytte til området. For vår del har vi bare gode ting å si om Ullensaker kommune, de har snudd seg rundt og lagt til rette på en god måte, sier han.