Varebiler har til nå ikke hatt krav om kjøre- og hviletid, kabotasjebegrensninger og krav om løyve. Det ble det en slutt på i dag. Illustrasjonsbilde.
Varebiler har til nå ikke hatt krav om kjøre- og hviletid, kabotasjebegrensninger og krav om løyve. Det ble det en slutt på i dag. Illustrasjonsbilde.

En svart dag for dem som har skodd seg på internasjonal frakt med varebil

1. november, trådte EUs mobilitetspakke del 1 i kraft. Det innebærer blant annet nye regler om kjøre- og hviletid, bruk av fartsskriver og løyve.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye regelverket er en del av mobilitetspakkens såkalte sosiale del, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars i år.

Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene og arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. For kjøretøy i internasjonal transport er det nå krav og plikt til å returnere til hjemlandet minst hver åttende uke.

- På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Statens vegvesen jobbet med gjennomføringen av disse reglene i Norge i nesten to år. Vi er fornøyde med at dette nå trer i kraft, og at vi i Norge blir samkjørte med resten av EU/EØS, sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

Innfører løyveplikt

Med den nye mobilitetspakken innføres det også strengere regler for varebiler som kjører internasjonal transport.

- For varebiler med tillatt totalvekt på over 2,5 tonn i internasjonal transport blir det nå innført løyveplikt. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse, sier Holm.

De nye reglene:

  • Kabotasjereglene vil gjelde for internasjonal transport med varebiler.
  • Krav om at kjøretøyet skal vende tilbake til etableringslandet hver 8. uke.
  • Krav om at transportforetaket legger til rette for at sjåføren får tilbringe minst én normal ukehvil hjemme i løpet av en fireukersperiode, forbud mot normal ukehvil i kjøretøyet. Alle kostnader i forbindelse med innkvartering utenfor kjøretøyet skal dekkes av arbeidsgiveren.
  • Hver grensepassering skal registreres i fartsskriveren.
  • Det innføres en «frysperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge.
  • Kombinert transport vil ikke lenger være unntatt kabotasjereglene.

Du kan lese mer om mobilitetspakken på nettsidene til Statens vegvesen.

Powered by Labrador CMS