Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Scanlift Maskin inn i AGV-markedet med enkel og rimelig modell
– Automasjon er blitt så enkelt at kunden nå kan kunden gjøre alt selv til en brøkdel av prisen, sier Anders Nordli i Scanlift Maskin.
Scanlift Maskin er best kjent for å importere å selge solide og stødige gaffeltrucker fra BobCat (tidligere Doosan) og ulike lifter. I fjor begynte selskapet å importere trucker fra det kinesiske merket Noblelift.
Det betyr også at Scanlift nå også kan levere AGV-løsninger til det norske markedet. I sommer er en AGV med betegnelsen APT 15 mulig å teste ved Scanlift Maskins avdeling på Tiller sør for Trondheim.
Enkel programmering
APT 15 er en AGV for palletransport på 1,5 tonn, med presis navigasjon og intelligent hindringsdeteksjon. Samtidig er programmeringen enkel og kostnaden relativt lav.

– Cluet her er enkelheten i programmeringen. Den kan gjøres på en skjerm på trucken i løpet av ti minutter. Om jeg vil endre på layouten for testtrucken hos oss, tar det meg fem minutter, sier selger i Scanlift Anders Nordli.
Når man programmerer trucken via skjermen, forteller man trucken hvor man vil hente paller og hvor de skal leveres. Så er man egentlig «good to go». Det går an å programmer flere ruter som trucken kan veksle mellom, og mer kompleks styring kan gjøres vi app på telefon eller nettbrett.
Trucken navigerer helt uten at det er nødvendig å gjøre noe med infrastrukturen på lageret. Sensorer finnes i gaflene og på sidene og i styrearmsretningen og på masta.

Sikter på små og mellomstore bedrifter
Målet til Scanlift Maskin er å nå de små og mellomstore norske bedriftene og gi dem en mulighet til å automatisere sine prosesser for en rimelig penge. Nordli forteller at APT 15 vil koste under 400.000 kroner.

– Det er lav innstegskostnad. Så kunden kan starte automasjonsreisen uten for mye kapital. Vi har kommet dit at kunden kan gjøre alt selv til en brøkdel av prisen. Dette gjør at AGV kan bli attraktivt for små og mellomstore bedrifter og ikke bare milliardkonsern, sier Nordli.
APT 15 kan imidlertid ikke gjøre alt som mer komplekse AGV-systemer kan løse. Den kan ikke løfte i høyden og dermed ikke hente paller fra transportbånd eller stable paller oppå hverandre.
– Dette er en maskin som flytter paller fra A til B. Alle som har repetitiv palleflytting kan ha nytte av den. Jeg jobber nå med å finne ut hvilke kunder den er mest ideell for, så vi kan begynne den der, sier Nordli.
Mange AGV-alternativer
Han forteller at Noblelift, som er en kinesisk produsent som leverer trucker til mange anerkjente merker, har en hel serie AGV-løsninger, men at Scanlift Maskin nå ønsker å begynne med det enkleste systemet.

– Jeg er også blitt vist en tilsvarende maskin som APT 15, men som kan løfte 1800 mm opp, noe som gjøre at den kan hente fra transportbånd og stable paller dobbelt. Den ønsker jeg å få til Norge så fort som mulig, sier Nordli.
Selv om det er små og mellomstore kunder som er målet til Scanlift Maskin med AGV-en, har det vært store aktører på besøk for å se på den. Ifølge Nordli har flere vært svært interesserte og funnet bruksområder for systemet umiddelbart med et par justeringer, samtidig som anslagene sier at tilbakebetalingstiden blir kort.
– Når folk får øynene opp for denne, kommer det til å ta helt av, spår en optimistisk Nordli.
Rask levering
Han forteller at AGV-en kan leveres i løpet av rundt ti uker. Det står ferdigproduserte maskiner omtrent på kaia i Kina og bare venter på å bli lastet om bord i en container.
I mellomtiden kan kunder komme og prøve AGV-en hos Scanlift Maskin på Tiller. Denne maskinen er hentet fra Frankrike og har gafler som er litt for brede for europaller, og det er derfor ikke aktuelt å ta den med ut til kunder.
– Men jeg har bestilt en maskin til med standard gafler, og når den er på plass skal jeg laste den opp på hengeren og dra rundt til kunder, sier Nordli.
Frem til da har han kaffen klar og tar gjerne imot interesserte kunder på Tiller.