Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Helsingborg havn er havnen med flest anløp i Sverige, men ser i likhet med mange andre svenske havner en nedgang i antall anløp.

Færre godsskip til svenske havner

Svenske sjøfartsmyndigheter er bekymret for utviklingen.

Godstransporten sjøveien til og fra Sverige viser en nedadgående trend. I andre kvartal 2025 falt antallet anløp til svenske havner med over fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Nedgangen rammer særlig havner med stor godstrafikk, som Göteborg og Trelleborg, og vekker bekymring i en tid der sjøtransport fortsatt utgjør ryggraden i svensk utenrikshandel.

Ifølge Sjöfartsverket står sjøfarten for rundt 90 prosent av Sveriges import og eksport. En såpass markant reduksjon i anløpene gir derfor grunn til alvorlig bekymring.

– Vi har lenge prognostisert at antallet anløp skulle øke, men vi ser i stedet en nedgang. Sjøfarten står for omtrent 90 prosent av Sveriges import og eksport, så en reduksjon på over fire prosent er betydelig, sier Niclas Härenstam, kommunikasjonsdirektør i Sjöfartsverket.

Göteborg, Sveriges største havn, har hatt en nedgang i anløp på hele ni prosent. Der er også godsmengden redusert. Trelleborg, som også er en viktig godshavn, opplever en enda kraftigere reduksjon i anløpene – hele 14 prosent. Likevel øker mengden gods som losses og lastes der, noe som tyder på at færre, men større fartøy håndterer mer last.

Den samlede trenden er likevel klar: færre skip ankommer svenske havner, og det gir mindre fleksibilitet og potensielt høyere transportkostnader.

Selv om passasjertrafikken til sjøs viser tegn til bedring, spesielt for cruiseskip i Østersjøen, er det utviklingen innen godstrafikken som nå skaper størst hodebry for bransjen. Trenden bekrefter behovet for nytenkning rundt logistikk og sjøfartens rammevilkår i møte med endrede globale handelsmønstre og økonomisk usikkerhet.

Powered by Labrador CMS