Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

EU: Kraftig fall i lastebil- og varebilsalget
KRAFTIG FALL: EUs nyttekjøretøymarked opplevde en brutal første halvdel av 2025 med varebiler ned 13,2 prosent og lastebiler ned 15,4 prosent. Kun elektriske busser viser vekst.
Det europeiske nyttekjøretøymarkedet opplevde en brutal første halvdel av 2025, med kraftige fall i alle segmenter. Ifølge ferske tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA falt varebilregistreringene med 13,2 prosent, mens lastebilsalget stupte 15,4 prosent.
De tre største markedene bidro til den negative utviklingen for varebiler. Tyskland registrerte det kraftigste fallet med 14,7 prosent nedgang, fulgt av Frankrike med 12 prosent og Italia med 11,7 prosent. Kun Spania viste positiv utvikling med 11,2 prosent vekst.
Lastebiler rammet hardest
Lastebilmarkedet fikk det tøffest med totalt 155.367 registrerte enheter, en nedgang på 15,4 prosent. Fallet ble hovedsakelig drevet av 14,5 prosent nedgang i tunge lastebiler og 20 prosent fall i mellomtunge lastebiler.
Alle store markeder registrerte tosifrede reduksjoner. Tyskland var verst ute med 27,5 prosent nedgang, etterfulgt av Frankrike med 18,8 prosent, Spania med 13,6 prosent og Italia med 13,3 prosent.
Elektrisk vekst tross utfordringer
Til tross for det utfordrende markedet økte andelen elektriske nyttekjøretøy. Elektriske varebiler økte sin markedsandel fra 5,8 til 9,5 prosent, mens diesel fortsatt dominerer med 82 prosent.
For lastebiler økte elektriske alternativer til 3,6 prosent markedsandel, opp fra 2,1 prosent året før. Nederland ledet denne utviklingen med imponerende 187,6 prosent vekst og står for nesten en femtedel av EUs elektriske lastebilregistreringer.
Busser viser lysere utvikling
Bussmarkedet hadde den mildeste nedgangen med 4,4 prosent fall til 18.123 enheter. Her var det store variasjoner mellom landene, med Italia som registrerte 24,5 prosent nedgang, mens Sverige og Belgia vokste kraftig med henholdsvis 222,4 og 76,7 prosent.
Elektriske busser viste særlig sterk utvikling og økte markedsandelen fra 16,4 til 21,6 prosent. Tyskland, som det største markedet målt i volum, hadde 105,2 prosent vekst, mens Belgia registrerte 523 elektriske busser sammenlignet med 110 året før.
ACEA peker på at vekstbanen for elektriske nyttekjøretøy fortsatt ikke er rask nok, da markedsadopsjonen hemmes av mangel på essensielle infrastrukturløsninger.

