Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Enova med ett nytt og ett gammelt støtteprogram for tunge kjøretøy
Til høsten gjeninnfører Enova ordningen for bedriftslading av tunge kjøretøy, samtidig som de lanserer et nytt program for planlegging av utslippsfri veitransport.
Mangel på lademuligheter og store variasjoner i strømpris har gjort overgangen til el-lastebiler utfordrende.
– Hjemmelading er ofte den beste løsningen, men er kostbart å etablere. NLF har fått gjennomslag når Enova nå planlegger for to nye støtteordninger, deriblant bedriftslading, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Skapte usikkerhet
Den forrige støtteordningen for bedriftslading hadde siste søknadsfrist 15. oktober 2024. Gravråk mener avviklingen skapte usikkerhet.
– Da ordningen ble avviklet, sto mange bedrifter uten den økonomiske tryggheten de trengte for å satse på elektrisk tungtransport. NLF vært tydelige ovenfor politikere og Enova om at dette var et skritt i feil retning, sier han.
Enova har også lansert en støtteordning kalt «Forprosjekt for utslippsfri veitransport». Programmenes mål er å gi bedrifter økonomisk støtte både i planleggingsfasen.
Den nye og den relanserte ordningen skal gjøre overgangen til elektriske lastebiler mer forutsigbar og økonomisk gjennomførbar.
Informasjonsmøte i september
Vilkårene for støtte er ikke endelig fastsatt, og Enova inviterer derfor til en bred dialog med bransjen. Et informasjonsmøte holdes 3. september, med mulighet for en-til-en-samtaler etterpå.
– Vi vet at mange aktører i tungtransporten står i krevende vurderinger. Med denne satsingen ønsker vi å gi dem trygghet til å ta steget mot nullutslipp. Nå ser vi frem til god dialog og innspill til hvordan virkemidlene kan utvikles videre, sier Astrid Hammer Strømman og Karoline Grøv som er virkemiddelansvarlige for de to programmene.