Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Det ser ut som en vanlig thansen-butikk bak landssjef Hans Andre Sørvik, men på baksiden av veggen skjuler det seg en verdensnyhet.

– Blir den første av mange

SOFIEMYR: thansen åpner fredag denne uken sin butikk på Sofiemyr, som er den første i Norge med AutoStore i butikk. thansen har planlagt flere, og Christian Walby i Element Logic ser store muligheter.

Kort fortalt

  • Thansen åpner en unik butikk på Sofiemyr med Norges første AutoStore i butikk, installert av Element Logic.
  • AutoStore-anlegget har plass til 34.000 kasser og opereres av 20 roboter, noe som gir en effektiv kundeopplevelse.
  • Butikken tilbyr også en 24/7 Pickup-port for fleksibel henting av varer, noe som er gunstig for både kunder og verksteder.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Den danske biltilbehør-kjeden Thansen har på kort tid vokst seg store i Norge med totalt 52 butikker. Denne uken åpner en unik butikk på Sofiemyr rett syd for Oslo, der vi vil finne Norges første AutoStore i butikk, installert av Element Logic.

Fire AutoStore-porter er tilgjengelig fra kasse-området, som gir butikkpersonalet både stor fleksibilitet, lett tilgang til hele sortimentet og bedre tid til kunder.

Anlegget har plass til totalt 34.000 kasser, hvorav 30.000 er på plass fra start, og opereres av 20 roboter, noe som gjør anlegget til det største av sitt slag i verden. Landssjef for thansen i Norge, Hans Andre Sørvik, ser mange fordeler med å ha et AutoStore-anlegg som en integrert del av butikken.

– Butikken på Sofiemyr vil ha det største vareutvalget av alle butikker, siden lageret i praksis ligger her. Butikken får faktisk thansens største lager i Norge, sier han.

Ni av ti varer i AutoStore

88 prosent av thansens vareutvalg passer inn i AutoStore, så må en del større gjenstander som takbokser og eksospotter fortsatt lagres tradisjonelt.

AutoStore-anlegget fyller hele butikklokalets ene side. Bortenfor den rød skilleveggen er det tilgjengelig butikklokalet mens gulvarealet nærmest er tradisjonelt lager for større varer som ikke passer i AutoStore-en.

Anlegget har totalt ti porter, hvorav ni er conveyorporter. Den siste skal vi komme tilbake til. Fem av portene står på «lagersiden» i lokalet, mens fire porter er rett bak kassa. De fire sistnevnte vil kunne gi en helt unik kundeopplevelse, mener Sørvik.

– I stedet for at en ansatt må gå inn på lageret for å hente en del mens kunden venter, bestilles den til porten. Da kan den ansatte enten betjene neste kunde, eller drive mersalg mens AutoStore henter varen. Det vil gi en god handleopplevelse, sier han.

En annen fordel med å ha AutoStore-porter ved kassen, er at ansatte kan bruke dem til varepåfylling i perioder med få kunder, uten at man må forlate butikkområdet.

Tilgjengelig 24/7

Element Logics salgsdirektør Christian Walby sammen med landssjef i thansen Hans Andre Sørvik ved den Norges første pickup-port i butikk. Den kan du se demonstrert av butikksjef Martin Albertsen i videoen nedenfor.

Den siste av de ti portene er en Pickup-port, som skal være tilgjengelig for kunder 24 timer i døgnet. Legger kunden inn en bestilling i butikkens åpningstid, vil den plukkes og legge klar i AutoStore-anlegget. Så kan kunden hente den nøyaktig når hen vil. Selv om en slik mulighet neppe vil være bærende for butikkens omsetning er den et fint supplement, mener Sørvik.

– Det gir kunden fleksibilitet. Det vil også være verksteder som setter pris på det, som kan hente ordre før åpningstid og komme tidligere i gang med dagen, sier Sørvik.

I Danmark har thansen åpnet 7–8 anlegg med AutoStore i butikk og erfaringene er gode. Planen er å etablere flere av samme type også i Norge.

– I Norge tar vi de største først, men det vil komme mange flere etter hvert. Så vil det ikke passe for de butikkene som ligger i for eksempel kjøpesentre, sier Sørvik.

Satser på verksteder

Et annet viktig segment AutoStore-lageret på Sofiemyr skal betjene, er proffmarkedet. Herfra skal det distribueres ordre til verksteder i første omgang til Oslo-området.

– Vi leverer også til bedriftsmarkedet og ambisjonen er å vokse her, sier Sørvik.

Thansens COO, Rasmus Bergholt, bekreftet i fjor at det danske konsernet har betydelige ambisjoner i bedriftsmarkedet i Norge.

– Den virkelig store kaken i markedet ligger på bedriftsmarkedet og vi har et konsept og en forretningsmodell klar til å angripe det markedet, sa han til BB24 da.

- En gamechanger

For Element Logic som leverandør er thansens anlegg et stort skritt på en ny reise, som salgsdirektør Christian Walby tror blir lang og spennende. Han mener slike løsninger både kan løfte kundeopplevelse og spare penger for forhandlerne.

– Jeg mener dette er en gamechanger innen retail. Det vil gi helt nye kundeopplevelser og styrke «kundelimet». Samtidig vil det gi større varelager på mindre plass. Dette prosjektet viser hvordan teknologi og kundefokus kan gå hånd i hånd, sier Walby

Han ser for seg at mange typer aktører kan ha nytte av AutoStore i butikk.

– Se for det en stor sportsbutikk med stort varelager. Det er veldig plasskrevende. Med en slik løsning som dette, kan de få samme varelager på mye mindre areal. Samtidig kan strategisk plasserte butikker med AutoStore bli et slags MFC (Micro Fulfilment Center) for den aktuelle retaileren, sier Walby.

thansens 52. butikk i Norge åpne på Sofiemyr fredag denne uken.
Powered by Labrador CMS