Arendalsuka 2025:
Jørn Askvik, daglig leder i SPC, forbereder seg for nye aktiviteter på Sørlandet. Neste uke er det klart for Havnekonferansen og Innovation HUB 25.
Foto: Glenn Lund
Nettverksuken som leder mot Innovation HUB 25
ARENDAL: Fra møter i Arendal til innovasjonsarena i Kristiansand – Jørn Askvik i SPC har sommerukene fulle.
Midt i mylderet på Arendalsuka, med rundt 2000
programposter, finner vi Jørn Askvik. Siden 2019 har han ledet Shortsea
Promotion Centre (SPC), og denne uken er han i Sørlandsbyen for å møte samarbeidspartnere,
medlemmer, bransjekolleger og nye kontakter.
– Man kan ikke komme ned hit uten å være godt forberedt,
smiler han, og legger til at han håndplukker debatter og bruker mesteparten av
tiden på forhåndsavtalte møter.
– For meg ligger den største verdien i Arendalsuka som en
nettverksarena.
Askvik ser uken som en effektiv møteplass der han får gjort
på få dager det som ellers ville krevd betydelig reisevirksomhet. Noen ganger
kommer det også overraskelser – i år traff han en norsk studiekamerat fra
Wyoming han ikke hadde sett på 30 år.
Fra debatt til handling
Innvoation HUB 25
Disse innleder på konferansen:
- Anniken Bjørnstad Schjøtt, Markeds- og Kommunikasjonsdirektør, Dyreparken
- Mads Bentzen Billesø, Head of Innovations and Partnerships, DFDS
- Camilla Nylund, Managing Director, Optilift
- Tor Kristian Int´Veld, Enhetsleder, Bouvet
- Ingunn Engen, Kommunikasjonsrådgiver, Glencore
- Tom Eystø, Daglig leder, Massterly
- Kristofer Andrén, Gründer og CEO, Seadvise
- Jens Berge, CEO, Norwegian Hydrogen
- Trygve Sørli, Kreativ, Benson
Om få dager skifter han scene, men forblir på Sørlandet. 20.
august arrangerer SPC, sammen med Norske Havner, Innovation HUB 25 i
Kristiansand. Det er lagt til Radisson Blu Caledonien Hotel, dagen før
Havnekonferansen.
– Det blir kjempebra. Vi får gode tilbakemeldinger på disse,
sier Askvik. Rundt 60 deltakere er ventet, og programmet kombinerer
inspirerende keynotes med konkrete eksempler fra bransjen. Målet er å skape en
arena der også vareeierne er med i dialogen om fremtidens sjøtransport.
Han peker på at havnene må bygge løsninger som gjør at
kundene tjener penger, og at forutsigbar og bærekraftig logistikk er nøkkelen.
For Askvik er det viktig å samle aktører fra hele verdikjeden og la dem møtes
på en arena som fremmer koordinasjon fremfor fragmentering.
Sørlandsuker med helhet
Askvik mener Arendalsuka og Innovation HUB utfyller
hverandre. Den første gir mulighet til å lytte, diskutere og sette agenda, mens
den andre handler om å konkretisere og finne praktiske løsninger.
– Vi må finne de kompletterende arenaene så vi ikke slår
markedet i hjel. Innovation HUB er nettopp en slik arena, der vi kan vise at
sjøtransport er et konkurransedyktig alternativ for mange vareeiere, sier han.
Med Arendal som oppvarming og Kristiansand som neste stopp,
får Sørlandet to uker på rad som setter sjøveien i sentrum.