Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Med nytt ukentlig anløp fra Asia gir Maersk og Hapag Lloyd nye muligheter for transport mellom Asia og Skandinavia.

Ny direktelinje fra Asia

Maersk og Hapag Lloyd flytter endestasjon fra Bremerhaven til Göteborg.

Ny containerrute til Göteborg fra Asia

  • Oppstart: Uke 35

  • Anløp i Göteborg: Hver torsdag

  • Rotasjon: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao

  • Kapasitet: Over 15.000 TEU

Fra uke 35 får Göteborgs havn en ny direkteforbindelse til Asia når Gemini-alliansen – et strategisk samarbeid mellom rederigigantene Maersk og Hapag-Lloyd – legger om sin Asia-Europa-rute. Endringen innebærer at den store containerlinjen, kjent som AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd), får Göteborg som ny endestasjon i Europa i stedet for Bremerhaven.

Det gir svensk næringsliv, men også norsk industri og logistikkaktører, bedre muligheter for direkte sjøtransport til og fra sentrale markeder i Asia som Qingdao, Yantian og Tanjung Pelepas. Linjen vil anløpe Göteborg hver torsdag, med fartøyer på over 15.000 TEU.

– Dette er fantastiske nyheter. Kunder vil få flere valgmuligheter med flere direkteanløp, kombinert med alternative feeder- og shuttletjenester, sier Richard Mellgren, forretningsutvikler i Göteborgs Hamn AB.

Ifølge havnen vil ruteendringen avlaste andre europeiske havner, samtidig som den styrker Sveriges posisjon som handelsnasjon. Göteborg blir nå betjent av tre av verdens største containerrederier med direkteanløp: Maersk, Hapag-Lloyd og MSC.

Havnen håper å sette mye av Asia-godset rett på tog. Via det såkalte Railport Scandinavia-systemet har Göteborgs havn jernbanetilknytning til 26 innlandsterminaler i Sverige. 

– I kombinasjon med vårt unike jernbanesystem, vårt brede linjenett og den moderne terminaldriften hos APM Terminals har vi meget gode forutsetninger for å styrke veksten i svensk utenrikshandel og forbedre næringslivets globale konkurranseevne, sier Mellgren.

For norsk logistikkbransje gir denne utviklingen potensial for nye transportruter via Göteborg, med raskere og mer forutsigbar tilgang til asiatiske havner. Direkteanløp reduserer omlastingstiden i andre europeiske havner og kan gjøre Göteborg til et enda viktigere knutepunkt for norsk-asiatisk sjøfrakt.

Powered by Labrador CMS