Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

FØRSTE: Den første kjøringen av utfordrerbilen foregikk inne på en lukket testbane i Korea og ga et godt førsteinntrykk.

Godt førsteinntrykk av Kia-en som skal erobre Europa

SEOUL: MT har vært i Sør-Korea og fått en bitteliten smakebit på den nye Kia PV5.

Under turen til Korea fikk vi kun en liten tur med den nye bilen som skal utfordre varebilmarkedet i Europa. 

KANTET: Det er en enkel og futuristisk kantete desingstil i iførerhuset.

Vi fikk kjøre en runde med prototyper av personbil- og varebilvariantene. På underlaget vi kjørte, en flat asfaltbane som var noen hundre meter hver vei, var det ingen vesentlige forskjeller å oppdage mellom de to versjonene. Underlaget var for øvrig glatt som et stuegulv så det eneste inntrykket av fjæringene var det vi kunne fremprovosere under unna manøvrerings øvelser. Førsteinntrykket var svært godt, men som sagt var det prototyper så mye av interiøret var hardplast, typisk for utviklingsøyemed.

Interiøret

Det første man legger merke til er at bilen er enkel å entre. Sittestillingen var god og med ratt som er justerbart alle veier finner vi oss raskt til rette bak rattet. Til tros for enn ganske massiv A-stolpe virker den ikke å være til så mye sikt-hinder som det kan se ut som ved førsteinntrykket.

KJØRESTILLING: Det var greit å finne seg tilrette bak rattet.

Interiøret domineres av skjermer både for instrumentclusteret og infotainment. Regulering av varmeapparatet er lokalisert på infotainmentskjermen, uten at det er noen «hurtig» knapp for å åpne skjermen. Det er riktig nok noen av klima innstillingene som ligger nederst i skjermen. Der finner vi også hurtigtaster for noen viktige funksjoner som telefon, musikk og energi.

Drivlinjen

Motoren er på 120 kW eller drøyt 160 hk med et moment på 250 Nm. Det ga en bra akselerasjon, men ikke mer enn at det nok ikke går så hardt utover dekkene. Bilene var for øvrig tomme da vi kjørte dem.

Fjæringen kjentes fast ut og jobbet godt sammen med styringen under vår «slalåm»-kjøring. Med batteripakken liggende under gulvet i varerommet kjennes bilen veldig stødig med et lavt tyngdepunkt. Bremsene fungerer bra, men med tre regenerasjonstrinn er det begrenset hvor mye man trenger fotbremsen under normal kjøring. 

Styringen er relativt lett, samtidig som den føles godt balansert, og bilen reagerer godt på styringen. Vi følte at vi hadde god kontroll på bilen selv om vi gjorde unnamanøvre i hastigheter oppunder 100 km/t.

Det er ikke mye støy å høre fra motoren, men i høyere hastigheter er det noe vind- og lite dekkstøy vi kunne oppdage. På underlaget vi kjørte var det vrient å vite hvor mye det faktisk støyer, så vi får komme tilbake når vi kjører bilen under mer realistiske forhold senere i høst når de første bilene blir å finne på europeiske landeveier.

DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.
Powered by Labrador CMS