Under turen til Korea fikk vi kun en liten tur med den nye
bilen som skal utfordre varebilmarkedet i Europa.
KANTET: Det er en enkel og futuristisk kantete desingstil i iførerhuset.Foto: Kia
Vi fikk kjøre en runde med prototyper
av personbil- og varebilvariantene. På underlaget vi kjørte, en flat asfaltbane
som var noen hundre meter hver vei, var det ingen vesentlige forskjeller å
oppdage mellom de to versjonene. Underlaget var for øvrig glatt som et stuegulv
så det eneste inntrykket av fjæringene var det vi kunne fremprovosere under unna
manøvrerings øvelser. Førsteinntrykket var svært godt, men som sagt var det
prototyper så mye av interiøret var hardplast, typisk for utviklingsøyemed.
Interiøret
Det første man legger merke til er at bilen er enkel å
entre. Sittestillingen var god og med ratt som er justerbart alle veier finner
vi oss raskt til rette bak rattet. Til tros for enn ganske massiv A-stolpe
virker den ikke å være til så mye sikt-hinder som det kan se ut som ved
førsteinntrykket.
KJØRESTILLING: Det var greit å finne seg tilrette bak rattet.Foto: Kia
Interiøret domineres av skjermer både for instrumentclusteret
og infotainment. Regulering av varmeapparatet er lokalisert på
infotainmentskjermen, uten at det er noen «hurtig» knapp for å åpne skjermen.
Det er riktig nok noen av klima innstillingene som ligger nederst i skjermen. Der
finner vi også hurtigtaster for noen viktige funksjoner som telefon, musikk og energi.
Drivlinjen
Motoren er på 120 kW eller drøyt 160 hk med et moment på 250
Nm. Det ga en bra akselerasjon, men ikke mer enn at det nok ikke går så hardt
utover dekkene. Bilene var for øvrig tomme da vi kjørte dem.
Fjæringen kjentes fast ut og jobbet godt sammen med
styringen under vår «slalåm»-kjøring. Med batteripakken liggende under gulvet i
varerommet kjennes bilen veldig stødig med et lavt tyngdepunkt. Bremsene fungerer bra, men med tre regenerasjonstrinn er det begrenset hvor mye man trenger fotbremsen under normal kjøring.
Styringen er relativt lett, samtidig som den føles godt balansert,
og bilen reagerer godt på styringen. Vi følte at vi hadde god kontroll på bilen
selv om vi gjorde unnamanøvre i hastigheter oppunder 100 km/t.
Det er ikke mye støy å høre fra motoren, men i høyere
hastigheter er det noe vind- og lite dekkstøy vi kunne oppdage. På underlaget vi kjørte var det
vrient å vite hvor mye det faktisk støyer, så vi får komme tilbake når vi
kjører bilen under mer realistiske forhold senere i høst når de første bilene
blir å finne på europeiske landeveier.
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia
DETALJER: Noen deltaljbilder av nye PV5 fra Kia som etter planen kommer til Europa før nyttår.Foto: Kia