Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

LANSERING: Mandag ble flåten av 14 eActros 600 høytidelig lansert ved fabrikken i Wörth som del av «Electrify Inbound Logistics»-prosjektet.

Mercedes elektrifiserer egen logistikk

ELEKTRISK: 14 transportører bruker nå Mercedes-Benz eActros 600 for langdistansetransport til Mercedes-fabrikkene, som del av målet om fullelektrisk forsyningslogistikk.

Mercedes-Benz har denne uka nådd et veiskille innen logistikk og egen fabrikktransport med 14 eActros 600 som nå tar over langdistanseruter til de tyske lastebilfabrikkene.

TYSKE TRANSPORTØRER: De 14 transportørene tar hver én av fjorten ruter.

Mandag ble flåten av 14 eActros 600 høytidelig lansert ved fabrikken i Wörth som del av «Electrify Inbound Logistics»-prosjektet, som har som mål å fullelektrifisere forsyningslogistikken til Mercedes-fabrikkene i Wörth am Rhein, Gaggenau, Kassel og Mannheim.

Fra regional til langdistanse

ÅRLIG 2,5 MILLIONER: Fra nå av vil de nye eActros 600 dekke opptil 2,5 millioner kilometer årlig i CO₂-fri drift.

De siste to årene har Mercedes allerede elektrifisert mer enn 20 prosent av direkte bestilte transporter med produksjonsmateriale på regionale leveranseruter. Dette utgjør over 100 lastebilinnkjøringer per dag med batterielektriske lastebiler til fabrikkene.

– Med lansering av batterielektrisk langdistanselogistikk for å forsyne våre tyske lastebilfabrikker, sender vi ut et sterkt signal for den utslippsfrie fremtiden for transport, forklarer Achim Puchert, administrerende direktør i Mercedes-Benz Trucks.

Krevende ruter

De 14 transportørene tar hver én av fjorten ruter, hvorav noen er svært krevende. Rutene er mellom 150 og 600 km, og noen går til og med over landegrenser til og fra Italia, Tsjekkia og Luxembourg.

KAPASITET: eActros 600 har tre batteripakker med hver 207 kWh, som tilbyr en total installert kapasitet på 621 kWh

Fra nå av vil de nye eActros 600 dekke opptil 2,5 millioner kilometer årlig i CO₂-fri drift.

Kraftig batterikapasitet

Mercedes-Benz eActros 600 har tre batteripakker med hver 207 kWh, som tilbyr en total installert kapasitet på 621 kWh. Batteriene er basert på litium-jernfosfat-celleteknologi og har en rekkevidde på 500 km uten mellomlading ved 40 tonns totalvekt.

Ladeinfrastruktur

Ved Wörth-anlegget er 15 ladestasjoner installert og tatt i bruk på fabrikkområdet, hvorav seks er TruckCharge hurtigladere med 400 kW. Totalt er elleve ladestasjoner i drift ved Gaggenau, Kassel, Mannheim og tilhørende eksterne lager.

Prosjektet «Electrify Inbound Logistics», som ble lansert i 2023, ble nylig tildelt VDA Logistics Award 2025.

Denne artikkelen er laget ved hjelp av AI-verktøy og kvalitetssikret av AT.no og Moderne Transports journalister. AI står for artificial intelligence og betyr kunstig intelligens.

Powered by Labrador CMS