Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Her kommer de nye laderne i nord
LADER OPP: Nå skal selskapet bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta – imidlertid er bare fire av disse tilpasset lastebiler.
Stadig flere elektriske kjøretøy ruller rundt på nordnorske veier. Nå skal Circle K bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta, skriver selskapet i en pressemelding.

– I Nord-Norge er elbilandelen fremdeles nokså lav, men nå ser vi et skifte også her. Sist måned var el-andelen av bilsalget høyere i Nordland enn i Oslo. Dét er et tydelig signal om at noe er i ferd med å skje, konstaterer Anders Kleve Svela, ladesjef i Circle K Norge.
Derfor skal Circle K nå bygge ut ladenettverket sitt i Nordland, Troms og Finnmark. Startskuddet gikk i Mo i Rana i dag. Her har to gamle 50 kW-ladere nettopp blitt byttet ut med hele 10 kraftige 400 kW-ladere.
Ferdig til jul
Deretter følger Bodø, Svolvær, Leknes, Fauske, Harstad, Narvik, Mosjøen, Tromsø og Alta.
– Vi regner med å være i mål rundt juletider. Etterspørselen er stor og vi ønsker å åpne laderne så raskt som mulig, men i mange tilfeller må vi vente på strøm på nettselskapene, forteller Kleve Svela.
Flere velger elektrisk
Fremdeles utgjør elbiler under 20 prosent av bilparken i de tre nordligste fylkene, noe som sammen med Innlandet er lavest i Norge.
Imidlertid er hele 93,8 prosent av nye biler som registreres i Nordland elektriske, viser tall fra Statens vegvesen.
Til sammenligning ligger denne andelen på 92,7 % i Oslo. I Troms er elbilandelen på 87,7 prosent på nye biler, mens den i Finnmark foreløpig ligger på 68,7 prosent.
– Infrastrukturen blir stadig bedre i nord, samtidig som nye elbiler har betydelig lengre rekkevidde. Derfor er det ikke rart at enda flere nordlendinger omfavner elbilen nå. I tillegg får landsdelen økt trafikk både fra bilturister og tyngre kjøretøy som trenger lading, sier Kleve Svela.