Næringslivet orker ikke lenger å forholde seg til uregelmessighetene i norsk jernbane, og tvinges til å velge bilen for å fremføre gods.

- Næringslivet gir opp toget

Togstreiken fører til at gods må flyttes fra jernbane til veien. Streiken kan være et endelig farvel til gods på tog, mener PostNord-topp Ole A. Hagen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Streiken blant medlemmene i Norsk lokomotivmannsforbund er ytterligere opptrappet. Det rammer selvsagt pendlere i Oslo-området, men det som ikke får like mye oppmerksomhet i mediene er konsekvensene for godsfremføringen i Norge.

Flere av de streikende lokførerne jobber for CargoNet, og dermed påvirkes næringslivet direkte.

- Denne uken mister vi 50% kapasitet på Nordlandsbanen og Bergensbanen, og 25% kapasitet på Sørlandsbanen. Det er klart at dette får konsekvenser for godset som skal frem, sier kommunikasjons og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.

Postnord-direktør Ole A. Hagen sier at kundene i stadig mindre grad etterspør jernbane som fraktalternativ.

PostNord utarbeider hvert år et nordisk logistikkbarometer. Her er signalene tydelige: Næringslivet er i ferd med å gi opp toget. I 2012 svarte 32 prosent at de ba om at jernbanen skulle brukes, i 2014 er denne andelen sunket til 18 prosent.

- Denne streiken kan være farvel til tog som vårt hovedalternativ for å frakte gods over lange avstander i Norge. Slike streiker bidrar til å ødelegge ryktet til jernbanen, som i utgangspunktet er en effektiv og miljøvennlig måte å frakte gods mellom de store byene i Norge. Vi merker det i økende grad; kundene tør ikke ta sjansen på at varene ikke kommer frem. Effekten av streiken er at stadig flere av pakkene nå må ta bilen, sier Ole A. Hagen i PostNord.

Powered by Labrador CMS