Kineserne kommer

– Kina blir en betydelig aktør innen norsk og europeisk transport- og logistikkvirksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Det er stor interesse blant kineserne for å kjøpe seg opp i logistikkselskaper både på land og sjø.

Det forteller Geir Sviggum (38) til Moderne Transport.

Kina-kjenner

Toppadvokaten har kompetanse om Kina du ikke finner maken til i Norge. Han kjenner landet og kulturen og vil at norsk næringsliv lykkes i Kina.

Sviggum var en av innlederne på PostNords Futurum-konferanse på Kielfergen nylig.

Sviggum er advokat og partner i Wikborg Rein og sjef for firmaets utenlandsvirksomhet. Han ledet Shanghai-kontoret i fem år frem til 2013. Sviggum beskriver møtet med det kinesiske næringslivet som «annerledes og overveldende», med tanke på størrelsesforholdene og dimensjonene sammenliknet med Norge. Han følte seg likevel godt mottatt av det kinesiske næringsliv.

Må vinnes tillit

– Jeg lærte at ting tar tid, at man bør være godt forberedt på hvem man skal møte, og at det å vinne tillit er utslagsgivende, sier Sviggum og trekker frem to punkter for hva som er avgjørende for å lykkes i det kinesiske næringsliv: - Hardt arbeid og gehør for hvordan ting er rundt deg.

Sviggum har betydelig erfaring som rådgiver for store og mellomstore norske, kinesiske og internasjonale selskaper, innen blant annet shipping.

I 2013 ble han som eneste vestlige advokat rangert av Thomson Reuters blant Kinas "15 Rising Stars" innen advokatbransjen for sine "imponerende prestasjoner". Han er også rangert av Thomson Reuters blant Asias 100 mest innflytelsesrike advokater. Han anbefales av Chambers & Partners og Legal 500, Asia Pacific, som fremhever hans ”førsteklasses rådgivning, kommersielle forståelse og forhandlingsevne”.

Sviggum driver utstrakt foredragsvirksomhet på universiteter, konferanser og i andre fora.

Lokalt tilstede

Ifølge den populære advokaten er Kina et krevende marked å etablere seg i.

- Den kinesiske middelklassen får stadig større disponibel inntekt, men det betyr ikke at det nødvendigvis er deg de vil handle med. Bedrifters satsing i Kina krever full oppmerksomhet, sier Sviggum og fremhever lokal tilstedeværelse som noe av det viktigste.

Ifølge Sviggum fungerer det dårlig å «outsource» Kina-satsingen til en lokal agent.

- Forretningskulturen i Kina fungerer ikke slik, og personlig kontakt er meget viktig.

Toppet laget

Futurum-konferansen hadde som vanlig toppet laget med foredragsholdere av svært høy standard. Det være seg den topp rangerte sjefsøkonomen Harald M. Andreassen, PostNords konsernsjef Håkan Ericsson, adm. direktør i PostNord AS, Robin Olsen, Norges første stand-up komiker, Kim Bård Hansen (humorgruppen Prima Veras, Herodes Falsk), professor i produksjonslogistikk ved NTNU, Jan Ola Strandhagen, senterdirektør ved Strømmen Storsenter, Per Kristian Trøen, PostNords talsperson innen e-handel, Arne B. Andersson, framtidsstrateg og medlem av TED, verdens mest prestisjetunge foredragsarena, Magnus Lindkvist, samt forretningsmann, psykolog og foreleser innen målsetting og motivasjon, Manuel Knight. Han er oppvokst i slummen i Atlanta, USA, er tidligere elitesoldat, har deltatt i tre kriger og vært krigsfange i Irak.

Dollie-Benedicte

Tenorene Leif Terje Nilsen og Daniel Aalberg ledet oss gjennom den to dagers konferansen med stø hånd og verbal slagferdighet.

Og så dukket Benedicte Adrian fram på podiet, i uforskammet god stand. Borte fra rampelyset i flere periode, viser hun at stemmen og scenetekket er intakt. Foruten å mimre Dollie De Luxe-låter toppet hun Steinkjer-tenorene Nilsen og Aalbergs fantastiske sang under festbanketten på Kielfergen Color Magic.

«Mr. Futurum»

PostNords Guttorm Sand, «Mr. Futurum», understreker viktigheten med en konferanse spekket med fag. Handelsmønsteret som endres med lynets hastighet var hovedtema på årets Futurum-konferanse. Et 160-talls deltagere var samlet for å utvikle nye og mer konkurransekraftige løsninger. Ideer ble utvekslet, nye tanker ble født og erfaringer drøftet.

– Futurum har vært en suksess fra første stund, sier Guttorm Sand som etablerte nettverket for strategiske kunder i 2004.

Futurum-medlemmene er lager-, distribusjon- og logistikksjefer, daglige ledere, KAMer, eller nærmest alt som kan krype og gå i logistikkens ledersjikt.