Göteborg vil bli først i Europa

Et bransjeovergripende samarbeid vil gjøre Göteborgs havn til Europas første knutepunkt for grønt e-drivstoff.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Göteborgs Hamn AB samarbeider med Stena Line, DFDS, Ørsted og Liquid Wind for å etablere Europas første knutepunkt for elektrometanol (e-drivstoff). Intensjonen med samarbeidet er at betydelige mengder eMethanol skal være tilgjengelig for bunkring i Göteborgs havn senest i 2025.

Hvert år transporteres om lag 11 milliarder tonn varer på verdens hav – og i flere enn 800 millioner containere. Dessverre for miljøet, benyttes nesten kun fossil energi.

Historien bak

Alt i denne verden starter med en idé. Vi spoler raskt tilbake i tid til høsten 2015. Under en konferanse hos Liquid Wind på Klippan i Göteborg høsten 2015, slår en idé ned. Denne gang hos administrerende direktør og grunnlegger av Liquid Wind, Claes Fredriksson. Ideen gikk ut på å kombinere hydrogen og karbondioksid, for å lage et fossilfritt elektrodrivstoff.

- Det var som et lyn fra klar himmel. Fra den dagen begynte jeg. Vi trenger en enkel erstatning for drivstoffet vi har, som fungerer i eksisterende logistikkjeder. Alle andre løsninger er for småskala. Men å produsere elektrodrivstoff er bare begrenset av hvor mye elektrisitet og hvor mye karbondioksid vi kan produsere, har han tidligere uttalt.

Navnet ble eMethanol. Og det hevdes at det kan bistå i prosessen med å erstatte fossilt brensel i tungtransport.

Felles mål

- Vi er veldig glade for å ha fått dette til. Dette er et godt eksempel på hvordan bedrifter fra ulike steder i verdikjeden med en felles satsing på å redusere skipsfartsnæringens karbondioksidutslipp, kan jobbe sammen mot et felles mål, som kommer alle involverte til gode, sier Elvir Dzanic, administrerende direktør i Göteborgs Hamn AB.

Gjennom samarbeidet skal partene skape en verdikjede for eMethanol. Gjennom den skal betydelige mengder eMethanol gjøres tilgjengelig i havnen i Göteborg for bunkring senest i 2025.

Et gode for alle

- Vi er glade for at både kunder, leverandører og konkurrenter, viser engasjement og samarbeider for å redusere karbondioksidutslipp i vår bransje. Med eMethanol fra dette partnerskapet ,legger DFDS til et nytt e-fuel-alternativ for å oppfylle løftet vårt om å operere et grønt skip innen 2025, sier Torben Carlsen, administrerende direktør i DFDS.

- Dette samarbeidet er ytterligere et bevis på vår forpliktelse til å redusere vårt karbon-fotavtrykk. Vi kan ikke oppnå dette på egen hånd – et strategisk samarbeid på tvers av verdikjeden, vil være et vinn-vinn for alle interessenter i dette spennende prosjektet, sier Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line.

Ministeren til stede

Samarbeidet ble annonsert i Göteborgs Hamn ABs hovedkontor denne uken. Tilstede var også den svenske energi- og digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar. Ministeren ønsket initiativet velkommen, som en viktig milepæl for karbonnøytral skipsfart. Han uttrykte forståelse for behovet for å støtte innføringen av grønt elektrodrivstoff for skipsfarten, samt en ambisjon om å finne veier fremover for å støtte den grønne omstillingen.

Liquid Wind og Ørsteds produksjonsanlegg for eMethanol, FlagshipONE, nærmer seg samtidig en endelig investeringsbeslutning. Anlegget som skal forsyne Göteborgs havn med eMethanol i henhold til samarbeidet, blir det største e-fuel-anlegget i verden. Den årlige produksjon skal være på 50.000 tonn eMethanol.

- Vi er beæret over å ha statsråden tilstede, nå som det mer enn fem årene med utviklingsarbeid som Liquid Wind har lagt ned, møter virkeligheten til virkelige kunder, Stena Line og DFDS. Langsiktige avtaler vil muliggjøre etableringen av det første fullskala elektrodrivstoffanlegget i Europa – eller kanskje til og med verden, sier allerede nevnte Claes Fredriksson.

- En fortsettelse

I april publiserte Göteborgs Hamn AB generelle driftsforskrifter for skip-til-skip-bunkring av metanol. Opprettelsen av en verdikjede for eMethanol er en logisk fortsettelse, ifølge Christoffer Lillhage, forretningsutvikler energi ved Göteborgs Hamn AB.

- Sammen er vi nå godt i gang med å etablere Göteborg havn som det åpenbare knutepunktet for bunkring av fremtidens marine drivstoff i Nord-Europa. Vi er overbevist om at flere rederier og drivstoffprodusenter vil bli med oss i jakten på redusert karbondioksid utslipp, sier han i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS