En av de nye elektriske lastebilene rullet for første gang inn på samlaster-selskapet Nordicons terminal i de ytre havnene 17. januar. Derfra skal frakte containere til og fra Göteborgs Hamns containerterminal, som drives av APM Terminals. De to andre elektriske lastebilene brukes i transportørens faste trafikk. Det betyr mellom containerterminalen og kunder i Göteborg-regionen. Bilde: Göteborgs Hamn AB.

Startskudd for en bredere utvikling

Elektriske lastebiler brukes nå til containertrafikk i Gøteborg havn. Klimasmart – men helt klart en økonomisk utfordring for transportøren.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skaraslättens Transport er Sveriges største containertransportør på vei. Selskapet kjører daglig 850-900 containere til alle Sveriges containerhavner. De absolutt største volumene går til Gøteborg havn. 17. januar satt transportselskapet ut to tunge elektriske lastebiler på containerstrømmer til havnen – en tredje er like rundt hjørnet.

-Vi ønsker ikke å være aktøren som ser på når overgangen skjer – vi ønsker å være i forkant og vi ser også at kundene våre i økende grad etterspør bærekraftig transport. På bakgrunn av dét, var dette en ganske enkel beslutning å ta, sier Johan Söderström, markedsdirektør i Skaraslätten Transport i en pressemelding.

Tar tid å betale seg

Selv om elektrisk drift er et overlegent alternativ når det gjelder CO2-avtrykk, er det ikke en investering som gjøres uten nøye planlegging. Elektriske lastebiler har andre egenskaper og er relativt dyre, sammenlignet med fossile motstykker.

Göteborgs Hamn er Nordens største containerhavn.

- Økonomisk er det utfordrende og det er en investering som tar lengre tid å betale seg. Kundene som ønsker å bruke våre elektriske lastebiler til sine transportbehov, må derfor tegne lengre kontrakter med oss, hvilket vi møtes med en forståelse for. Våre kunder er forberedt på å løfte blikket og tenke litt utenfor boksen, sier Johan Söderström.

Flere ladere kommer

De nye tunge kjøretøyene har sine begrensninger når det gjelder rekkevidde. Det krever å finne de riktige transportmønstrene, som må være nær lett tilgjengelig ladeinfrastruktur. Om natten vil kjøretøyene bli lastet i havnens lastebilterminal, som drives av Logent Ports & Terminals.

I Gøteborg havn er det også tilgjengelig offentlig lading midt i havnen allerede i dag. Cirkle Ks stasjon på Vädermotet har seks ladepunkter for tungtrafikk med en ladeeffekt på 360 kW hver. I inneværende år er planen å legge til flere offentlige ladepunkter i de sentrale delene av havna, opplyser Göteborgs Hamn AB i en pressemelding.

Et lite vågestykke

– Det er en trygghet at det er offentlig lading i havna, hvor vi kan supplere vår depotlading. Vi må absolutt topplade, men i hvilken grad. er vanskelig å si på nåværende tidspunkt. Det er bare én måte å vite nøyaktig hvordan det vil fungere i praksis. Det er å kaste seg ut i det.. Nå er vi veldig spente – og det skal bli kjempegøy å vise Gøteborg våre nye el-lastebil, sa Johan Söderström, da den første av nyervervelsene rullet inn på Göteborgs Hamns terminal 17. januar.

Et startskudd

Elvir Dzanic, administrerende direktør i Göteborgs Hamn.

- Skaraslättens tre elektriske lastebiler er en viktig milepæl for Göteborgs havn. Samtidig er dette bare begynnelsen på en utvikling som vil akselerere i 2023, hvor flere transportselskap og speditører står klare til å sette inn elektriske lastebiler. DFDS er et eksempel som i løpet av året har planer om å utplassere flere av over 120 bestilte tunge elektriske lastebiler på flyt i Göteborgs havn. Det er en rivende utvikling som Göteborgs Hamn AB ønsker velkommen og ønsker å fortsette å støtte, ifølge Elvir Dzanic, administrerende direktør i Göteborgs Hamn AB.

-Det er veldig gøy å se endringen skje her og nå. Fra havnens side er det viktig at vi fortsetter å senke tersklene for de som ønsker å legge om, for et mer klimasmart transportsystem, påpeker Dzanic.

Fokuset

- I 2021 ble prosjektet Tranzero Initiative lansert for å øke endringstakten i transportsektoren, med særlig fokus på landtransport til og fra havnen. Prosjektet er et samarbeid mellom Göteborg Havn AB, Volvo Group, Scania og Stena Line. I 2023 skal ytterligere ladeinfrastruktur for tungtrafikk være klar og to hydrogenstasjoner for tungtrafikk bygges. Elektriske lastebiler er allerede prioritert i flere havneterminaler og ytterligere Tranzero-initiativer forberedes i havnen for å øke incentiver og få fart på ombyggingen, avslutter Dzanic.

Powered by Labrador CMS