Simen Nord, ordfører i Moss, fikk æren av å teste el-laderen i innlandshavnen på Vanem. Prosjektleder Roar Løken fra EVR passer på at alt går riktig for seg. Bakerst på bildet er sjåfør Páll Björnsson fra Prime Cargo.Foto: Glenn Lund
Nå kan også du lade ved innlandshavnen i Moss
VANEM: Moss Havn åpnet mandag et nytt hurtigladetilbud for tunge kjøretøy – og markerer samtidig at hele havneoperasjonen nå er elektrisk.
Mandag 19. mai markerte Moss Havn en ny milepæl i sitt
arbeid med grønn logistikk. Med ordfører Simen Nord (H) til stede og ny
ladeteknologi klar til bruk, ble det offisielt åpnet for hurtiglading av
elektriske lastebiler ved Innlandshavna – og samtidig kunne havnesjef Geir
Mosether fortelle at hele havneoperasjonen nå er fri for fossile drivstoff.
– Du bruker konsekvent begrepet «klimasmart» og ikke «klimavennlig»
og «grønn transport»?
- Det er en liten kjepphest jeg har hatt i mange år. For «klimavennlig
transport» får man jo strengt tatt aldri. Derfor foretrekker jeg klimasmart,
begrepet rommer det samme som folk flest legger i klimavennlig transport, men
lover samtidig ikke mer enn det kan holde, smiler Mosether.
Vi kan ikke nekte for at han har et poeng. Uansett, hva
skags begreper man bruker, så har Moss Havn tatt nye grep som skal bidra til å
redusere klimagassutslippene fra Moss Havn.
Havnedirektør Geir Mosether i Moss Havn under sin åpningstale for det nye ladeanlegget i Innlandshavnen på Vanem. Til venstre ordøfrer Simen Nord i Moss kommune.Foto: Glenn Lund
Åpen for alle
På hver side av gjerdet til innlandshavna på Vanem står
ladepunkt tilgjengelig. På innsiden for reachstackere i havnen som driftes av
havneoperatøren Westport, på utsiden el-ladepunkt som er tilgjengelig for alle.
- Hvordan har interessen vært og hvordan vil dere
prise bruken?
- Det har allerede vekket interesse hos logistikkaktører som
Utne Transport, ColliCare og Prime Cargo som er innom, forteller Mosether. Hva
pris angår forteller han at det vil være konkurransedyktig, men at havna ikke
kommer å innlede noen priskrig mot kommersielle aktører.
Ordføreren: – Et symbol på noe stort
Ordfører Simen Nord, som sto for den offisielle åpningen, la
vekt på at ladestasjonen – til tross for sitt beskjedne ytre – representerer
noe langt større:
– En liten installasjon er det, men et symbol på noe stort
og viktig – både for Moss og Norge, sa Nord.
Han trakk frem den langsiktige strategien for å
elektrifisere både havna og transportinfrastrukturen knyttet til den, og pekte
på at denne typen tiltak er avgjørende for å nå klimamålene lokalt og
nasjonalt.
– Vi trenger mer klimasmart transport for å opprettholde
produktiviteten i norsk økonomi. Og når vi samtidig klarer å levere slike
prosjekter raskere enn planlagt, er det verdt å merke seg – det er ikke
hverdagskost i offentlig sektor, sa han i åpningstalen.
En grønn pioner – ikke for første gang
– Dette prosjektet viser hva vi får til sammen med sterke
samarbeidspartnere, sa Mosether, og nevnte blant annet Electrix, Elvia,
EVR-Norge, Leif Grimsrød AS og Powerpal, sier Mosether. Prosjektet, som ble ledet
av Roar Løken i EVR-Norge, har totalt kostet om lag 20 millioner kroner.
Moss Havn har i flere år markert seg som en pioner innen
bærekraftig havnedrift. I 2019 kom landstrøm for skip, som eliminerer utslipp
når skip ligger til kai. Samme år etablerte havna seg som først i landet med
Innlandshavn – en terminal som ikke ligger ved vannet, men som ligger i et
industriområde lenger inn i kommunen som gir plass og kapasitet til videre
utvikling i et område der havnearealene i sentrum av byen er under press.
I samarbeid med Asko har Moss Havn også lagt til rette for
sjødroner som krysser Oslofjorden uten utslipp. Og ved årsskiftet tok Westport
over som terminaloperatør, med en elektrisk reachstacker allerede på plass før
overtakelsen.
– Når det ikke virker, da merker man det
Mosether brukte anledningen til å trekke paralleller til
vann- og avløpssystemer – usynlige i hverdagen, men kritiske for at alt skal
fungere.
– Det vi står og ser på er kanskje ikke grandiost, det er
ikke et bygg som ruver. Men det er helt avgjørende infrastruktur. Det er når
det ikke virker at vi merker hvor viktig det er, sa han.
I containerhavna er det nå installert hurtigladere for både
lastebiler og containertrucker, og hele systemet er koblet opp mot et felles
energiovervåkingssystem med lastbalansering. Dette skal sikre stabil drift selv
ved høyt forbruk og legger til rette for videre skalering.
Ikke siste milepæl
Mosether la ikke skjul på at han ønsker å fortsette
utviklingen – men understreket at dette er et tydelig steg på veien mot en
klimasmart logistikkmodell.
– Det viktigste er at vi nå også åpner teknologien for
andre. Det skal være enkelt å være med energiomstillingen også i praksis, sa
han.
Gode erfaringer bak rattet på el-lastebilen
Páll Björnsson, sjåfør hos Prime Cargo.Foto: Glenn Lund
På åpningsdagen var det den elektriske Volvo-en til Páll
Björnsson som fikk æren av å ta til seg «næring» fra hurtigladeren, men det
kommer nok ikke til å bli noen vane.
- Det blir nok kanskje bare med denne ene gangen, smiler
islendingen, som har kjørt lastebil siden 1995. Etter tre tiår bak rattet er
han klar på at de elektriske lastebilene gjerne er et steg opp fra de med
forbrenningsmotor.
- De er en del dyrere i innkjøp, men for oss som kun kjører
og ikke må tenke på finansieringen av lastebilen, er det komfortabelt med el.
Bilen er stillegående og det er mindre vedlikehold. Den er også god å kjøre.
Men så er jeg også ganske heldig. Jeg kjører i faste ruter mellom kaia i Moss
og innlandshavnen, forteller han. Sånn sett holder det å lade om natten for at
lastebilene kan ta rundt åtte rundturer innenfor kommunegrensen.
- Men for sjåfører som trenger å lade, er jo dette helt
topp. Jeg tror det kommer til å bli brukt en del, sier han om ladepunktet i
Vestre Vanemvei 22.