Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Ny norsk teknologi kutter feil og løfter effektiviteten hos Ramberg
FUGLEÅSEN: Med et unikt og norsk automasjonsanlegg kan Ramberg sortere pakker langt mer effektivt og med langt færre feil enn tidligere.
Omnimod, en norsk startup som Element Logic har tatt under vingene, leverer en unik automasjonsløsning med en lang rekke bruksmuligheter. I fjor ble det første pilotanlegget tatt i bruk ved Kitch’ns sentrallager på Bryne, og nå er anlegg nummer to i full drift hos Ramberg på Fugleåsen i Nordre Follo.

Selv om grunnteknologien er den samme, løser Omnimod en helt annen oppgave hos Ramberg enn hos Kitch’n. Hos Kitch’n sørger Omnimod for at esker med netthandelsordre som trenger ekstra emballering, blir sortert ut til pakkebord, før pakkene går videre til distribusjon.
Hos Ramberg sorterer og sekvenserer Omnimod pakker på ulike distribusjonsruter, og sørger dermed for at sorteringen både blir mye mer effektiv, og ikke minst for at antall feil holdes på et minimum.
- Det handlet i utgangspunktet veldig mye om arealutnyttelse. Det var startpunktet. I en terminal som dette er vi avhengige av at ting ikke tar for mye plass, sier CEO Roar Ødelien.
Dyre feil

Tidligere foregikk pakkesorteringen på terminalen med vanlig sorteringsbånd med paller rundt der folk manuelt leste på etikett og plasserte på respektive paller.
- Det er en stor kilde til feil, selv om folk er flinke og gjør så godt de kan. Feil i vår verden skaper veldig mye etterarbeid og økte kostnader, sier Ødelien.
Selv om anlegget offisielt ble åpnet av ordfører i Nordre Follo, Cecilie Dahl-Jørgensen Pind 23. september, har anlegget vært i drift i noen måneder.
- Vi har lært at anlegget i seg selv aldri er begrensningen. Det er pakketilgang og vår evne til kjøringsstrategier som er begrensningene. Vi ser at vi er ekstremt mye mer effektive nå enn vi var på pakker før. Nå har vi rett og slett ikke pakker nok, sier Ødelien.
Han forteller at anlegget lett kan håndtere 2000 pakker i timen, og dermed på en vanlig arbeidsdag med to skift kan klare 32.000 pakker.
- I dag har vi 1000, så overkapasiteten er stor. Vi satser jo ikke på pakker som kjerneprodukt, men som en del av en totalportefølje for våre kunder, påpeker Ødelien.
I dagens drift er to inn-flyter av pakker til Ramberg, enten pakker som kommer med de store speditørene over grensa, eller så er det pakker Ramberg henter hos sine kunder og sprer til hele Norge.
Sorterer og sekvenserer
La oss ta et lite skritt tilbake og se på hva Omnimod-anlegget faktisk gjør hos Ramberg. Omnimod består av et bord, i Rambergs tilfelle på 25 m2, med drivhjul som kan sende pakker nøyaktig hvor de vil. Pakkene blir lagt på et bånd inn på den ene siden av anlegget. På vei inn blir pakkene scannet av en Mettler-scaner som kommuniserer direkte med Rambergs TMS. Så går pakken videre til Dynatecs inbound-skanner som verifiserer at sendingen er den som ligger i systemet. Deretter sendes pakkene ut på Omnimod-bordet.
Omnimod-en sin jobb er gruppere pakkene opp til en grense. Når den grensen er nådd sender den ut pakkene på den andre siden. I øyeblikket sender den ut pakker når tre pakker som skal til samme lokasjon er klare på bordet. I enden av transportbåndet på ut-siden av anlegget, står en person og fordeler pakker i riktig bur, basert på en put to light-løsning. Både en skjerm over båndet og et grønt lys over riktig bur viser hvor pakken skal plasseres. Når flere pakker til samme bur kommer etter hverandre, blir også jobben gjort effektivt.
Ifølge administrasjonssjef i Ramberg Andreas Handelsby kan én person lett håndtere hele anlegget med det volumet Ramberg har i dag. Først ved å sende en batch med pakker inn på bordet, og så møte pakkene igjen på ut-stasjonen der de fordeles til rett rute.
NTNU-studenter bidrar

Nå skal Ramberg sammen med tre studenter fra NTNU se på hvordan driften går, og basert på det sørge for å utnytte anlegget maksimalt.
- Vi har en samarbeidsavtale med NTNU. Nå gjør vi en kapasitetsstudie ved hjelp av tre tredjeårsstudenter på logistikklinjen på NTNU, som skal skrive en bachelor om terminalen vår her på Langhus, sier Roar Ødelien.
Tanken er at Ramberg med hjelp av god akademisk kompetanse kan avdekke hvor mye som i teorien kan gå gjennom dette anlegget.
- Det skal ende i en bacheloroppgave, men som vi har vært veldig nøye på at vi skal sørge for at dette ikke bare blir en teoretisk øvelse som havner i skrivebordsskuffen. Dette skal virkelig være grunnlaget for handlingsplanen som vi må gjennomføre for å ta ut potensialet som ligger i anlegget, sier Ødelien.
De tre studentene som skal utføre studien er Julie Marie Westin, Ina Sofie Silnes Lyngstad og Ida Sundt, som var til stede under åpningen.
- Nå begynner jobben med å forstå hvordan bedriften fungerer og lære hele operasjonen til Ramberg, sier Westin.
Hun og medstudentene er naturlig nok mer opptatt av logistikk enn normal ungdom i begynnelsen av 20-årene. To av dem har også jobberfaring fra lager tidligere.
- Det er litt artig at vi alle synes det er interessant med paller og truck. Vi blir jo litt ivrig av det, ler de tre.
Håper på utvidelser

Tobias Drage Roti er grunnlegger av Omnimod, og for ham var åpningen av anlegget til Ramberg en stor dag.
- Vi har hatt et tett samarbeid med Element Logic og Ramberg for å få til det som er den helhetlige løsningen vi ser nå, sier Roti.
For Omnimod er det nå viktig å ha to pilotanlegg oppe og gå, og Roti håper at begge anleggene kanskje kan utvides om ikke lang tid.
- Det hadde vært kult å få den anerkjennelsen om de eksisterende kunder ønsker å ekspandere enten med et større system eller et tilsvarende system. Det blir spennende å se, sier Roti.
Det er som nevnt Element Logic som har den overordnede regien på leveransen av Omnimod, både til Kitch’n og til Ramberg. De helhetlige løsningene er blitt til i tett samarbeid med kunden, Element Logic og Omnimod.
- Dette handler om det Element Logic står for. Dette med å være dedikert og å løse kundeutfordringer, sier administrerende direktør i Element Logic, Mats Bjerkaas.
Ser for seg 1000 Omnimod-anlegg innen ti år

Dag-Adler Blakseth er grunnlegger av Element Logic, og er fortsatt styreleder i selskapet. Han har ledet selskapet fra et lite lagerleverandørselskap, til en internasjonal teknologileverandør med milliardomsetning.
Den omsetningen har i første rekke vært basert på utvikling og salg av Autostore-løsninger. Han tror at også Omnimod har potensial til å bli en stor og ledende leverandør i sitt segment.
- Absolutt. Du ser de to Omnimod-anleggene, og størrelsen på de sammenlignet med de to første Autostore-anleggene, så er Autostore av natur en større investering. Sånn sett blir det ikke like stort. Men ser du i antall kundeinstallasjoner ser jeg ingen grunn til at det ikke skal være tusen Omnimod ute i markedet om fem til ti år, sier Blakseth.
Han tror den norske startupen har en god posisjon, og at Element Logic nå er klare til å hjelpe dem på vekstreisen.
- Markedet er der. Slik jeg oppfatter det ligger Omnimod ganske langt foran konkurrentene internasjonalt, sier Blakseth.

Mats Bjerkaas er veldig glad for tilliten som Ramberg har vist til både Element Logic og Omnimod nå i gründerselskapets tidlige fase.
- Det er kjempespennende å jobbe med Ramberg, som er fremoverlent og står frem som et forbilde når det gjelder å satse på nye løsninger, sier Bjerkaas.
- Gjør oss fremoverlente
Nettopp det å stå frem og prøve nye ting, er en verdi i seg selv som løfter bedriften synes Roar Ødelien i Ramberg.
- Det har vært halvannet år siden vi fikk en pitch på dette. Vi falt jo for konseptet ganske fort. Og siden det ikke var et helt ferdig produkt, har det vært fint å kunne være med å utvikle et totalkonsept, sa han under åpningen, og fortsatte.
- For Ramberg er det å tenke nytt, viktig. At mange som jobber i Ramberg får være med i prosjektet og være med å utvikle nye ting, ser vi gir spirer til andre ideer og gir en generell tilnærming til å bli bedre i morgen enn vi er i dag. Det er kanskje den aller viktigste effekten, at vi får en virksomhet som er litt «framme i skoa». Bransjen vår er, sett utenfra, kanskje ikke verdens mest sexy, men dette gjør jobben mer spennende og sexy hver dag, sier han.