Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Sjåførene dropper tungbilfeltet

Tre kilometer med tungbilfelt i kollektivfeltet skulle gi tids- og effektivitetsgevinst på E18. Foreløpig later det til at gevinsten lar vente på seg. Lokale transportselskaper kaller dagens ordning «dødfødt».

Publisert

Tidlig i juli åpnet Statens vegvesen et tre kilometer langt tungbilfelt på E18 mellom Asker og Holmen. Feltet var ment å gi bedre flyt i rushtiden. Men da lokalavisen Budstikka nylig talte tungbiler i Hagabakkene, viste flertallet av sjåførene at de fortsatt foretrekker midtfeltet sammen med personbilene.

Oppfordrer til å droppe feltet 

Frank Vestveit i Gunnar Knutsen mener tungbilfeltet i sin nåværende form har lite for seg.

– Ledelsen hos oss oppfordrer sjåførene til å unngå tungbilfeltet og heller bruke det midtre feltet, uttalte Frank Vestveit, daglig leder i transportfirmaet Gunnar Knutsen AS med base på Skui. Han mener tiltaket er feilslått. 

– Det er knapt tid å spare på strekningen mellom Asker og Lysaker. Hadde feltet gått helt til Lysaker, ville det vært suverent, mener han.

Vestveit peker på at feltet både er for kort og skaper nye utfordringer. 

– For mange sjåfører blir det stressende å bruke et felt som varer i tre kilometer. Holmenkrysset er allerede krevende, og å legge til flere feltbytter gir bare mer kø og risiko. Jeg beklager å si det, men dette er dødfødt fra Vegvesenets side, sier Vestveit til avisen.

Skepsis også fra andre aktører 

Transportansvarlig Arne Johan Bu i Jar Anlegg AS deler skepsisen. 

– Det er knapt tid å spare, og Holmenkrysset er kaotisk fra før. At lastebiler skal legge seg over til venstre etter tre kilometer, lager bare mer trøbbel enn nytte, sier Bu.

Han peker også på at mangel på skiltet fletting gjør det vanskelig for tunge kjøretøyer å slippe til i midtfeltet.

Vegvesenet forsvarer tiltaket Halvard Gavelstad, prosjektleder i Statens vegvesen, avviser kritikken. 

– Det ville selvsagt økt gevinsten dersom tungtrafikkfeltet hadde vært lengre, men de som benytter feltet, får store gevinster mellom Asker og Holmen, skriver han i en e-post til Budstikka. Han viser til at vegvesenet har egne trafikkdata fra uke 34, der var det 50-60 biler i timen som brukte tungbilfeltet.

Powered by Labrador CMS