AMBISIØS: Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, forteller at de har store ambisjoner i Sverige. Foto: Schibsted .

Schibsted slår sammen svenske nett-satsinger

Distribusjonsselskapene Early Bird og Dooris planlegger nå å slå seg sammen for å ta opp kampen om netthandelskundene i Sverige. I ryggen står Schibsted og Bonnier.Click to add subtitle

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Early Bird AS eies av Sveriges største mediehus, Bonnier News, Schibsted, NTM, Stampen Media, Gota Media, NWT Media og VK Media, mens Dooris eies av Schibsted og Bonnier med en halvpart hver.

Nå slås de to selskapene sammen, og vil utfordre det svenske netthandelsmarkedet med én felles merkevare, nemlig Early Bird, opplyser Schibsted Ecommerce og Distribution i en pressemelding.

- Sterkere sammen

Både Dooris og Early Bird har opplevd sterk vekst i det svenske markedet og begge selskapene bygger på avisdistribusjon hvor pakkene hentes og leveres sammen med avisene om natten. Styreleder i Early Bird, Gustaf Öhrn, forteller at sammenslåingen vil være en stor fordel.

– Ved å bruke den beste teknologien og kompetansen fra begge selskapene kan vi skape et enda bedre produkt for kundene våre og samtidig fortsette å øke markedsandelene, sier Öhrn.

Bygger på norsk suksess

Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution, forteller at de har store ambisjoner i Sverige og viser til Helthjem, Schibsteds hjemleveringssatsing i Norge, som har hatt eventyrlig vekst siden oppstarten i 2015.

– På noen år har vi utviklet oss fra 0, til å bli en sentral og verdifull netthandelspartner, og utrolig nok nådd en markedsandel på nesten 20 prosent. Nå tar vi med oss disse erfaringene for å fortsette å bygge Early Bird sammen, sier Laksfoss.

Helthjem leverer over 15 millioner pakker i Norge årlig og bruker på samme måte som Early Bird og Dooris i dag nettverket til avisdistribusjon til å levere og hente pakker.

Vekst i fallende marked

Det svenske netthandelsmarkedet har opplevd en rekyl etter pandemiboomen i 2020 og 2021, men Early Bird og Dooris har likevel klart å vokse i et fallende marked.

Ifølge administrerende direktør i Early Bird, Pelle Lönn, stemmer dette godt overens med undersøkelser som tydelig viser at kunder i økende grad foretrekker hjemlevering fremfor butikklevering.

– Det er tydelig at enkel levering er viktig for våre kunder og en sammenslåing vil bety at våre utrolig dyktige medarbeidere kan fortsette å utvikle enda vassere tjenester sammen, sier Lönn.

Powered by Labrador CMS