Covid-19-pandemien preger naturlig nok et selskap med aktiviteter i 80 land og med 60.000 ansatte etter at Panalpina nå er fullt integrert. Nå råder han norsk transport- og logistikkbransje til å ta godt vare på medarbeiderne.
Covid-19-pandemien preger naturlig nok et selskap med aktiviteter i 80 land og med 60.000 ansatte etter at Panalpina nå er fullt integrert. Nå råder han norsk transport- og logistikkbransje til å ta godt vare på medarbeiderne.

- Hold ekstra fokus på omkostningene

– Pass godt på medarbeiderne i en tid med så stor usikkerhet. Men hold også fokus på omkostningene.

Publisert

Det sier CEO/adm. direktør Jens Bjørn Andersen i DSV til Mtlogistikk.

Han kommer med gode råd til hvordan norsk transport- og logistikkbransje skal møte en svært utfordrende Covid-19-pandemi.

Ifølge DSV-sjefen er den største forskjellen på Covid-19-krisen og finanskrisen i 2008 at finanskrisen utelukkende handlet om økonomi.

Andersen understreker også at det å møte og samhandle med medarbeiderne må være en viktig del av en integrasjonsmodell.

Oppfordringer til norske virksomheter

På vårt spørsmål om han har noen gode råd til norsk transport- og logistikkbransje i disse Covid-19-tider fikk vi følgende svar fra DSVs konsernsjef:

- Umiddelbart er jeg ikke i en posisjon til å gi gode råd. Likevel har jeg da noen oppfordringer til den norske transport- og logistikkbransjen, Andersen som målt i markedsandeler leder verdens fjerde største transport- og logistikkselskap. Han må fortsatt se DHL, Kuehne+Nagel og DB Schenker foran seg.

Før Panalpina hadde DSV en markedsverdi på 100 milliarder, nå ligger den på 240 milliarder kroner.

Oppkjøpet av sveitsiske Panalpina for halvannet år siden til 35 milliarder danske kroner er nok hovedårsaken til at DSV holder stand som et av verdens største transport- og logistikk-konsern.

– Dette er noe annet

Covid-19-pandemien preger naturlig nok et selskap med aktiviteter i 80 land og med 60.000 ansatte etter at Panalpina nå er fullt integrert.

– Hva er dine oppfordringer til norsk transport- og logistikkbransje, ut fra dine erfaringer?

– Pass godt på medarbeiderne. Den største forskjell på COVID-19-krisen og finanskrisen i 2008 er at finanskrisen utelukkende handlet om økonomi. Covid-19-krisen handler derimot om mennesker og i ytterste konsekvens tap av menneskeliv. Derfor skal vi som virksomheter skape de beste og tryggeste rammer for våre medarbeidere, sier Andersen, og som understreker følgende:

- Vi skal sikre, at de både har et godt fysisk og psykisk arbeidsmiljø. Vi har derfor også selv et stort fokus på distanseledelse. Det bidrar til at våre ledere er oppmerksomme på spesielt de medarbeidere som har sittet hjemme i mange måneder, uten fysisk kontakt med sine kolleger. Til syvende og sist er vår bransje en people’s business. Uten våre medarbeidere er vi ingenting, sier DSV-sjefen.

Han fremhever også at en må være åpen for nye måter å arbeide på.

– Like produktive med hjemmekontor

– Innen vi ble rammet av Covid-19 hadde jeg nok en litt konservativ holdning til hjemmearbeid, og mente at man jobbet best og var mest produktiv, hvis man var på kontoret.

Koronapandemien har dog bevist, at medarbeiderne kan være like så produktive, når de sitter der hjemme. Vi må likevel huske, at det sosiale aspekt og omgangen med kolleger i det daglige er et vesentlig aspekt. Det bidrar til arbeidsglede. Derfor må vi finne en fornuftig balanse, når vi igjen kan møtes på kontoret, som vi kunne før corona, sier Andersen som understreker at denne krisen bestemt har vært en øyeåpner for han selv, i forhold til hvor mye medarbeidere kan prestere hjemme fra spisebordet i selv meget utfordrende situasjoner.

- Det er jeg imponert over, forteller han og fortsetter:

- Når vi passer godt på våre medarbeidere og sikrer deres trivsel, ja da passer medarbeiderne også godt på den virksomhet de arbeider i og sikrer produktiviteten.

DSV-sjefen forteller at i forbindelse med det som naturlig oppstår i en krise, om det er en økonomisk krise eller en pandemi, er det vesentlig for enhver virksomhet å ta et ekstra kikk på omkostningsnivået.

– Stram inn livremmen

- Det kan være nødvendig å stramme inn livremmen litt i en periode, også selv om det ikke er så morsomt. Men gjør man det, ja så kommer man oftest gjennom krisen med litt mindre svette i pannen og med penere tall på bunnen, sier Andersen.

Og så er det å være smidig da, eller det danskene kaller det å være agil i forretningsmodellen. - Vær agil og omstillingsdyktig i måten å drive virksomheten på. Jo lettere og hurtigere en virksomhet kan tilpasse sin drift og produksjon til nye situasjoner, jo større er sannsynligheten for også å komme helskinnet gjennom krisen, sier Andersen.

DSV-sjefen fremhever også viktigheten av at man tør å ta raske beslutninger tidlig i prosessen.

– Vi må ikke bli handlingslammet. Man skal tørre agere, også selv om det kan være ubehagelig. Jo tidligere man tar affære, og jo raskere man tilpasser sin virksomhet i en ny virkelighet, jo bedre kommer man som regel gjennom krisen. Det gir også en sikkerhet for medarbeiderne, som jo i siste instans er dem som skal sikre produktiviteten, sier DSVs adm. direktør Jens Bjørn Andersen til Mtlogistikk.