Godskollaps på skinner. Schenker raser.

Schenker krever millionerstatning

Schenker raser over skinnegods-kollaps og krever millionerstatning av CargoNet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det 100 prosent NSB-eide jernbaneselskapet har 35–40 prosent av sine godsvogner ute av drift. Innstillinger og forsinkelser gir rasende kunder, som Schenker, og som nå varsler erstatningskrav.

– Vi har hatt problemer før. Men dette er den rene kollaps for godsfrakten på jernbane, som vi ikke har vært i nærheten av på i alle fall ti år, sier administrerende direktør Knut Eriksmoen i Schenker.

Han sier selskapet må kjøpe inn hundrevis av ekstra trailerfrakter hver dag for å kompensere for godstog det ikke går an å stole på.

Også Postens transportør Bring føler problemene med innstilte og forsinkede tog både i Sør-Norge og nordover mot Fauske og Narvik.

Beklager på det sterkeste

CargoNet beklager imidlertid den uholdbare situasjonen men innstilte tog og svak punktlighet.

- Vi arbeider nå med et sett prioriterte aktiviteter for å få flere «friske» vogner inn i produksjonen, og for å finne løsninger raskt for de problemene dere opplever med våre leveranser, skriver administrerende direktør Erik Røhne i CargoNet i et kundebrev.

Ifølge Røhne er situasjonen svært krevende med lange kuldeperioder ned mot 35–40 grader.

Problemene toppes av at vedlikeholdsselskapet Mantena ifølge Røhne nå har for liten kapasitet og manglende lager av nye hjul til skadde vogner.

Han lover likevel kraftig innsats for å få «friske» vogner inn i trafikk igjen.

– Dette er ingen trøst, sier Schenker-sjefen.

Han viser til at det er vinter i Norge hvert år, og at togmateriell og kapasitet må planlegges ut fra denne realiteten.

Kunne vært unngått

Røhne forteller til Dagens Næringsliv at kollapsen kunne vært unngått ved hjelp av god styring og planlegging for vintersesongen. Han har inntrykk av at vedlikehold og investeringer har vært forsømt i årevis.

Schenker har over tid fått stadig flere krav fra kunder om å bruke mer veitransport for tidskritiske varer på grunn av usikkerheten i jernbanefrakten.

– Får denne utviklingen feste seg, vil også annet gods bli sendt langs veiene, stikk i strid med de mål Stortinget har satt gjennom Nasjonal transportplan, sier Knut Eriksmoen.

Bane Nors punktlighetsstatistikk sier nå at 52 prosent av godstogene ut fra den store terminalen på Alnabru har vært i rute siste måned.

Powered by Labrador CMS