Ingen umiddelbar virkning

– Brexit har ingen umiddelbar effekt for transport- og logistikk-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, til Mtlogistikk etter at et knapt flertall av britene, 51,8 prosent, torsdag stemte Storbritannia ut av EU.

– Jeg regner med at britene om et par år forhandler seg fram til en EØS-lignende avtale for fri flyt av varer og tjenester, sier Sæther og fortsetter:

- Men skulle derimot resultatet føre til oppløsningstendenser i EU, ja da er effektene litt mer uforutsigbare.

Utenkelig

Leder i Stortingets transportkomité, Nikolai Astrup (H), tror EØS-modellen er helt utenkelig for Storbritannia. Han slutter seg til dem som mener EU vil være strenge i forhandlingene om en ny tilknytning, og ønsker ikke å gi britene noen fordeler ved å stå utenfor.

– Det er ikke utenkelig at Storbritannia velger å bli i EØS på kort sikt for å redusere usikkerheten. Men dette vet vi ingenting om, sier Astrup til NTB.

Han er bekymret for at norsk næringsliv vil miste den gode tilgangen til det viktige britiske markedet.

Ytterst beklagelig

Næringsliv og markeder skjelver nå som Storbritannia skal ut av EU. Det har helt klart oppstått en ny situasjon når EUs nest største økonomi er på vei ut av unionen, noe som allerede er godt synlig i valuta- og verdipapirmarkedene.

Adm. direktør i bransjeorganisasjonen Dansk Transport og Logistik (DTL), Erik Østergaard, finner resultatet ytterst beklagelig og skadelig for det europeiske samarbeidet.

– Dette gjelder først og fremst for små og mellomstore transportvirksomheter som baserer virksomheten på eksport og samarbeid med britiske aktører. Disse kan få det tungt, forteller Østergaard som understreker at det europeiske samarbeidet er den riktige veien å gå.

– Det er behov for felles regler som harmonerer med den kontinentale lastebilnæringen. En opererer i dag med stor juridisk usikkerhet og med huller i lovgivningen, noe som gir urettferdig konkurranse og stor risiko for sosial dumping, sier Østergaard.

Powered by Labrador CMS