Plus er en global leverandør av programvareløsninger for selvkjørende kjøring.
Med hovedkontor i Silicon Valley i California og virksomhet i USA, Europa og Australia, har Plus blitt utpekt av Forbes som en av USAs beste startup-arbeidsgivere og av Fast Company som et av verdens mest innovative selskaper.
Selskapets Open Platform for Autonomy er allerede i kommersielt bruk i kjøretøy. Selskapets partnere inkluderer Bosch, dm-drogerie markt, DSV, IVECO, Luminar, Nikola og Transurban som alle samarbeider med Plus for å akselerere neste generasjons transportløsninger.
Kilde: Plus
Med dette samarbeidet skal både Scania og MAN øke takten
innen teknologi for selvkjørende transport mellom logistikk-huber.
Som en
del av Traton Group vil begge selskapene være involvert i det nye partnerskapet med teknologiselskapet Plus. Det USA-baserte selskapet vil integrere sin
teknologiløsning SuperDrive™ for fullstendig automatisert (nivå 4) kjøring av kjøretøy
innen Traton-gruppen.
Teknologien har potensial til å redusere ulykker som følge av trette jåfører, avhjelpe den økende sjåførmangelen og gjøre transportprosesser enda
mer effektive og miljøvennlige.
Scania
Scania utvider i dag den strategiske utviklingen av
selvkjørende transport mellom logistikkterminaler (terminal til terminal), med lanseringen av
Autonomous Commercial Pilot Programme.
Scania Autonomous Commercial Pilot
Program er en del av Scanias program for å involvere kunder i testing av
selvkjørende transport mellom logistikkterminaler. Målet er å skape skalerbare løsninger
som kan settes i drift og være verdiskapende. Programmet tar sikte på å skape sikrere,
mer effektiv og mer bærekraftig transport.
Lanseringen av Scanias program sammenfaller med at mange
kunder søker stabile og pålitelige partnerskap for å utvikle og implementere
egne autonome transportløsninger. Fordelen med Scanias nye løsning er at den
kan skreddersys etter kundenes spesifikke ruter og transporttype.
- Vi satser på å utvikle fullstendig integrerte selvkjørende
løsninger. Det betyr at teknologien er montert i kjøretøyene direkte fra
fabrikken og at løsningen er utformet for å fungere i våre kunders eksisterende
infrastruktur og operative flyt, sier Peter Hafmar, Head of Autonomous
Solutions hos Scania.
Ytterligere tester planlegges.
Scania har testet autonome transportløsninger på svenske
veier siden 2021, nå ønsker de å utvide pilotvirksomheten med kunder i andre
europeiske land.
Allerede i dag kjører Scania’er med helt selvkjørende
styringssystem (nivå 4) fra Plus på offentlige veier i Europa med sikkerhetsfører
om bord. Det nye pilotprogrammet vil rette seg mot kunder med større
kjøretøyflåter. Deretter starter serieproduksjon og global kommersiell
utbygging i større skala.
MAN
I utviklingen av praktisk bruk av autonome lastebiler er
prosjektpartnerskap med logistikkbrukere, infrastrukturdrivere og
teknologispesialister viktig for MAN i utviklingen av fremtidens lastebilflåter.
- Med Plus har vi fått en god spesialist innen automatiserte
styresystemer for nyttekjøretøy-segmentet som partner. Målet er å i økende grad
integrere førerløs kjøring med praktiske prosjekter i konkret hub-til-hub
logistikktransport og dermed akselerere innføringen av autonome kjøretøy, sier
Lukas Walter, sjef for lastebilsalg hos MAN Truck & Bus SE.
MAN har i mange år testet autonom kjøring i ulike
forsknings- og utviklingsprosjekter. Fra 2018 til 2020 utviklet og testet MAN
en førerløs lastebil i containerhåndtering på området til Hamburgs havn i et
felles prosjekt med Hamburger Hafen und Logistik AG.
Fra 2019 til 2023
fokuserte ANITA-prosjektet på en komplett digital integrasjon av en autonom
lastebil i logistikkprosessen for containerhåndtering fra vei til jernbane. Og
siden 2022 har MAN arbeidet med tolv partnere innen industri, vitenskap,
teknisk testing og veioperasjoner i ATLAS-L4-prosjektet for å utvikle en
autonom lastebil for bruk i motorveitransport mellom logistikkhuber.
Prosjektet er tilpasset loven om autonom kjøring vedtatt i
Tyskland i 2021, som allerede tillater førerløs kjøring på definerte ruter med
teknisk tilsyn. Testkjøringer av prototypen med en sikkerhetssjåfør på motorvei,
er planlagt i slutten av prosjektet. Fra 2025 vil ytterligere prosjekter i
spesifikke kundetransportapplikasjoner drive utviklingen mot kommersialisering.
Om artikkelen
Artikkelen er basert på en pressemelding og bearbeidet med AI-verktøy. Artikkelen er kvalitetssikret av journalist før publisering.