PILOT: I oktober kjører logistikkdirektør Thor Sverre Molle i Blivakker.no i gang med sitt første forsøk med automatisk plukking av varer.

Skal teste norsk plukkrobot

KRISTIANSAND: Nettbutikken ­Blivakker.no har doblet sin omsetning igjennom covid-19 pandemien. Nå starter de et nytt kapitel og de skal teste en plukkrobot.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SER: Roboten som norske Pickr har utviklet har også tre kameraer som skal gjenkjenne varene.

Nettbutikken Blivakker.no har 12.000 varelinjer og har daglig mellom 12.000 og 35.000 plukk av varer til sine kunder. Rekorden er 45.000 plukk på en dag, og det er ca 65 prosent av kapasiteten ved anlegget.

I dag plukkes alle ordrene manuelt med skyvemasttrucker hvor plukkerne henter varer til 56 ordre om gangen. Tanken er nå å begynne å plukke de 100 mest solgte produktene automatisk med roboten og høste erfaringer derfra.

TEST: I første omgang skal Blivakker.no kjøre teste automatisk plukking av varer på et begrenset vareutvalg. Anlegget er bygget separat fra det ordinære lageret.

Det er selskapet Pickr fra Sandnes som har utviklet det automatiserte lagersystemet for Blivakker. Planen er at systemet skal i test og produksjon fra begynnelsen av oktober. Testlageret er bygget i et annet rom enn det ordinære lageret, og skal leve helt sitt eget liv.

Er effektive

- I første omgang skal vi «leke» med ordre som roboten kan ferdigstille, sier logistikkdirektør i Blivakker.no Thor Sverre Molle.

Det er en utfordring for roboter å plukke runde varer. Og de er det mange av blant Blivakker.no sine 12.000 forskjellige varer. Størrelsen går fra litersflasker med sjampo og ned til de aller minste smykker og plastdingser.

Roboten de nå tar i bruk løfter og plasserer varene med vakuum. I tillegg er den utstyrt med tre kameraer som skal kjenne igjen varene. I to år har det vært jobbet med systemet, og i innspurten har karantenebegrensninger utsatt oppstarten og nødvendige godkjenninger av utstyret.

Kalibrert

Pickr-maskinen kjenner igjen produktene via kunstig intelligens og kamerabruk, slik at den tilpasser bevegelsene ut ifra hvert enkelt produkts behov fortløpende. Om et produkt ikke ligger som det normalt skal gjøre tilpasser maskinen seg til den nyoppståtte situasjonen.

Samtidig som de 100 mest solgte produktene får plass i det nye robotiserte lageret vil de beholde sine opprinnelige plasser i det fysiske høylageret. Det er også gjort begrensninger på minimums og maksimumsstørrelser på de produktene som er lagt inn det automatiserte varelageret.

Er effektive

- Vi har svært god effektivt blant våre plukkere. Å ta i bruk automatiserte lagre har derfor ikke hatt noen kost/nyttegevinst enda. Men det skal hjelpe oss å ta unna toppene etter hvert, sier Thor Sverre Molle. Samtidig vil det nye lagersystemet gjøre Blivakker.no klare for å møte en fremtidig vekst.

TIL PAKKING: I disse reolene står de ferdig plukkede varene klare til pakking. Rekorden er pakking av 50.000 produkter på en dag.

Vognene som står i systemet som forsyner roboten med varer er bygget ut fra standardiserte reoler. Derfor er skal det være forholdsvis enkelt å implementere robotene når de en gang i fremtiden skal inn i det ordinære varelageret.

Usikkert når

Når Blivakker.no vil begynne å bruke robotene i fullskala vil ikke logistikkdirektøren tippe på enda. Robotisering krever enda mer fokus på å forstå både vareflyt og kjøpemønstrene til kundene. Dette er viktig for å få best mulig utnyttelse av robotiseringen.

I det 12.000 kvadratmeter store lageret rett utenfor Kristiansand er det 30.000 forskjellige lokasjoner. Bak det fysiske lageret ligger Brandsdal-gruppens, som i tillegg til Blivakker.no også eier Netthandelen.no, sitt egenutviklede logistikksystem. Dette systemet har vært med helt fra oppstarten av Blivakker.no i 2007.

Riktige ruter

Det er viktig at det er balanse i plukkrutene mellom samling av de mest solgte produktene for å kjøre kortest mulig. Samtidig må det være langt nok slik at det blir stor nok spredning og ikke kø mellom operatørene.

I etterkant av plukkingen av varene skal de pakkes. Alle sendingene pakkes manuelt og rekorden er 50.000 produkter på en dag. Det betyr 15.000 pakker med alt du trenger for å holde deg vakker som sendes ut på en dag.

Vant til variasjoner

56 ORDRE: Når Marianne Larsson og hennes kollegaer plukker varer gjør de det til 56 kunder om gangen.

Da Covid-19 pandemien slo til ble alle ansatte i Blivakker.no fristilt. Det viktigste grepet var å gjøre hver enkelt arbeidsplass så trygg som mulig i forhold til smittevern. Målet var å ha færrest mulig mennesker samlet, og derfor var mange som gikk for alternative arbeidstider. Dermed klarte de å holde unna produksjonen og leveransene ut til kundene.

Blivakker.no er en del av Brandsdal Group som har hovedkontor og lager på Mjåvann utenfor Kristiansand.

Store sesongvariasjoner er en del av hverdagen for nettbutikken Blivakker.no. I begynnelsen av mars var omsetningen litt ned før e-handelen eksploderte utover våren og sommeren. For å klare håndteringen av alle ordrene var de helt avhengige av å få med noen av de som har jobbet som sesongarbeidere. Samtidig har Blivakker.no stor fleksibilitet blant de ansatte i produksjonen ved at 80 prosent av de kan jobbe både på plukk og pakking av varene.

Mellom 60 og 65 prosent av alle kjøpene norske kunder gjør i nettbutikken til Blivakker.no blir levert direkte til deres egen postkasse. Resten sendes som pakker.

Powered by Labrador CMS