BRATT: Toyota Landcruiser 150 fører familiearven med ekstreme terrengferdigheter videre.
BRATT: Toyota Landcruiser 150 fører familiearven med ekstreme terrengferdigheter videre.

SUVeren fremkommelighet

HØNEFOSS: Fra årsskiftet kom Toyota Landcruiser i ny modell, Landcruiser 150.

Som alltid er det fremkommeligheten som er bilens fremste egenskap. Toyota Landcruiser 150 etterfølger 120 som ble lansert på begynnelsen av 2000-tallet. Nye Landcruiser leveres både som person- og varebil, men tradisjonelt registreres 90% med grønne skilter. Salgsmålet for 2010 er 500 biler.

Landcruiser 150 er først og fremst et alternativ for dem med helt spesielle behov når det gjelder fremkommelighet.

Land Rover Discovery 4 regnes av Toyota som den største konkurrenten i Europa, mens Mitsubishi Pajero er hovedkonkurrent i Norge.

Det er umulig å ikke kose seg bak rattet i denne bilen der den enkelt forserer tøffe hindringer og bratte stigninger. I forhold til forgjengeren, Landcruiser 120, har bilen forbedret klatreevnen fra 42 til 45 grader helling og rampevinkelen er hevet fra 20 til 22 grader. Vadedybde (700 mm), veltevinkel (42˚) og bakkeklaring (220 mm), er den samme. Når vi først sammenlikner med forgjengeren, kan vi ta med at bilen er bredere (95 mm) og lengre (45 mm).

I Norden vil ikke bilen leveres med Crawl-control, en slags ”cruise control”-funksjon for kjøring i ulendt terreng der føreren kan vie fullt fokus til bare å styre bilen. Dette fordi man isteden har prioritert å få med landeveisfunksjoner som adaptive cruise control og det aktive sikkerhetssystemet ”pre crash”, der bilen automatisk varsler ifra, bremser opp og strammer sikkerhetsbeltet når kollisjon er uunngåelig. Det man har fått med er stabiliseringsfunksjonen KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) som sørger for godt grep på vei og i terreng. Stabilisatorstagene reguleres hydraulisk for å begrense krenging eller for å absorbere ujevnheter på humpete vei (større fjæringsutslag i ujevnt terreng).

Med økende fokus på CO2-utslipp har SUV’ene (Sports Utility Vehicles) fått en noe frynsete rykte, men derfor er det også verdt å nevne at Landcruiser 150 har lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp enn forgjengeren. Bilen leveres med både 5-trinns automatisk girkasse og 6-trinns manuell girkasse. Ifølge importøren velger ni av ti automatgir. For disse er det ved blandet kjøring snakk om en CO2-reduksjon på 24 g/km og drivstofforbruket reduseres på100 km fra9,0 l til8,1 l.

Toyota Landcruiser trives best i ulendt terreng, men kjørekomforten er mer enn tilfredsstillende på landevei. Det er god plass i førerkabinen, man sitter høyt og har forholdsvis god sikt. Det største ankepunktet mot Landcruiser 150 er fortsatt prisen. Selv på grønne skilter kommer man raskt opp i en halv million kroner.

Til toppen