BESTÅTT! Volkswagen Caddy Maxi 4Motion ga oss fin kjøreopplevelse under forskjellige kjøreforhold på den lange Fjelltesten og etterlot et inntrykk av høy kvalitet.
BESTÅTT! Volkswagen Caddy Maxi 4Motion ga oss fin kjøreopplevelse under forskjellige kjøreforhold på den lange Fjelltesten og etterlot et inntrykk av høy kvalitet.

Sterk nykommer på 4x4-markedet

I løpet av over 130 mil i kaldt vinterklima og varmere kystforhold fant vi lite å kritisere da vi foretok Fjelltesten med Volkswagen Caddy Maxi 4Motion.

Bilen er nyeste skudd på stammen av Volkswagens 4x4-nyttekjøretøy. Bare Crafter mangler nå et 4x4-alternativ.

Det er lite å kritisere. Vi savnet et førersete med justerbar korsryggstøtte. Dessuten kunne lydisolasjonen mellom motorrom og førerkabin ha vært bedre, men på landeveiskjøring på høygir er det ikke noen problem. Så kan vi jo tilføye, siden dette var en Volkswagen, at vi savnet DSG-girkassen.

Når det er sagt, må vi vedgå at vi syns den manuelle 6-trinnskassen fungerte utmerket. Som ”varm kniv i smør”. Og akkurat som vi opplevde den i VW Transporter på den forrige Fjelltesten, ble heller ikke girskiftet, eller giroverføringen, i Caddy Maxi, treg i sterk kulde.

Større akselavstand

Caddy Maxi har større akselavstand enn en ”standard” Caddy og burde være enda bedre på retningsstabilitet. Vi er ikke sikre på at den er det.

Neste poeng kan ha noe med firehjulsdriften å gjøre. Under fullt pådrag på vei med piggslitasje, skjærer og vingler den ikke som en villhingst. Det har gjerne med dekkbredde, forhjulsdrift og dreiemoment å gjøre. Vi har nylig kjørt en annen moderne ”firehjulstrekker” med for brede dekk, og overgangen til Caddy Maxi 4Motion var en lettelse. Bilen gjør aldri noe uventet på veien. Under svingkjøring er den nærmest helt nøytral med hensyn til over- eller understyring. Den føles alltid ”sikker som banken”.

Fjæringen har mye med kjøreopplevelsen å gjøre, ikke minst dempningen av skarpe ujevnheter. I sterk kulde blir Caddy Maxi, slik vi opplevde den, betydelig stivere i opphengene enn ved temperatur over null. Men slaget og lyden ved kjøring over, for eksempel, bruskjøter, er ikke tilstede slik man ut fra gammel erfaring venter. Man hører så vidt at man kjører over noe som ikke er helt jevnt. Med så god styring, bra girkasse og supre hjuloppheng blir man gradvis glad i bilen og ønsker å kjøre mer.

Bra vinterbil

Caddy Maxi 4Motion opplevde ikke ekstremkulde slik storebror Transporter gjorde på sin Fjelltest. Men i temperaturer rundt 22 minus fikk bilen demonstrert at varmeanlegget duger. Der føyde den seg inn i rekken av VW-modeller som viser at varmeanlegget, eller la oss si ekstravarmeren på 5 kW, er dimensjonert for at sjåfører i arktisk strøk ikke skal fryse.

Kaldstart i minus 22 var heller ikke noe problem. Den gløder noen få sekunder, og på de to-tre første taktene kommer en ekstra lyd som minner om gammeldags dieselknakking; deretter går den jevnt og fint. Vi opplevde ikke at temperaturnåla falt nevneverdig under lange nedstigninger.

For å fortjene den noe forsiktige mellomtittelen ”Bra vinterbil”, må den ikke bli stående invalid og spinne på krevende underlag. ”4Motion” i en Caddy betyr at den har koblingen ved navn Haldex4, m.a.o. generasjon 4 av den svenske elektro-hydrauliske koblingen, som også anvendes av flere enn Volkswagen.

Graden av elektronisk styring av koblingen er økt i forhold til Haldex 2 som ble brukt i den første Transporter 4Motion. ”Rykket” som var en av svakhetene ved den, er borte i Caddy Maxi 4Motion. Den drar forøvrig på alle fire hele tiden, men på godt underlag uten hjulspinn bare med 10% på bakhjulene. Når det trengs, låser koblingen helt, og da skal det vanskelige veiforhold til for å stoppe den. Føreren bør ha ment at bilen er beregnet på vei og ikke ulendt terreng.

Her passer det bra å påpeke at rygging med last i motbakke under trange forhold går som en lek, ikke bare fordi bilen drar på alle fire, men aller mest fordi reversen er lav nok til at det ikke begynner å lukte svidd clutch under øvelsen.

Klimaskiftet

Fjelltesten inneholder en tur til Nord-Møre hvor bilen et par døgn står parkert i kystklima med varmegrader. Det gjør vi for å konstatere at ingen mekaniske overføringer og elektroniske systemer får problemer når de kommer i sterk kulde i Drivdalen.

Ut ifra den hensikten var ”klima-testen” denne gang ikke så vellykket. Det var riktignok fire varmegrader dagtid ved Skålvikfjorden, men ikke sørpeføre og 95% luftfuktighet slik vi ønsker oss. I Drivdalen var det minus 16. Bilen hadde ingen problemer, og giroverføringen gikk like lett.

Møre-turen var likevel ikke bortkastet, for vi påtraff mye dårlig vedlikeholdt vintervei med mye snø og fikk brakt på det rene at Caddy 4Motion er helt ypperlig under slike forhold. Vi kjørte i normal hastighet etter forholdene, men så gang på gang at forhjulstrekkere ikke fulgte oss i stigninger fordi de ble ustødige foran, mens Caddy’en gikk som på skinner.

Forbruket

Motoren var blodfersk. Vi kjørte 100 mil før vi målte drivstofforbruk og så underveis at den ikke kom til å ruinere oss. Vi målte til slutt forbruk på den faste målestrekningen fra Dombås til Kolbotn.

Føret var bra, temperaturen rundt 10 minus. Totalvekten på målestrekningen var1810 kg, og med litt småkjøring til slutt ble distansen til sammen 36,40 mil. Forbruket ble målt til22,35 literdiesel. Det gir et gjennomsnitt på 0,61 lit/mil.

Under den rene landeveiskjøringen til Kolbotn, inkludert motorveistrekningene i100 km/h, fortalte bilens computer at snittet lå på 0,58.

Vi minner pliktskyldigst om det dette gjelder en 4x4-utgave på vinterdiesel.

Til toppen