Color Carrier la ut på sin første tur fra Oslo til Kiel torsdag.
Color Carrier la ut på sin første tur fra Oslo til Kiel torsdag.

Oslos nye godsskip

Torsdag la Color Lines nye RoRo-skip ut med last fra Hjortneskaia i Oslo for første gang. Skipet skal kunne flytte last tilsvarende 36.000 trailere årlig fra vei til sjø.

Fakta om MS Color Carrier

Skipstype: Ro-ro transportskip
Lanemeter: 1775
Ytre mål: Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m
GT: 12 433
Isklasse: 1A Super
Servicefart: 20 knop
Byggeår: 1998
Verft: Fosen Yard

M/S Color Carrier skal gå tre ganger ukentlig tur-retur mellom Oslo og Kiel, med plass til 120 trailere per avgang. Det er mer enn det er plass til på de gigantiske passasjerfergene Color Magic og Color Fantasy, som trafikkerer den samme strekningen.

– Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning. Konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal.

Dermed kan Color Line tilby flere avganger og bedre kapasitet til sine godskunder. Og under en åpningsseremoni torsdag, vanket det skryt fra en lang rekke aktører i bransjen, blant annet fra Postens konserndirektør Tone Wille, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport Are Kjensli og fra byråd for næring i Oslo Kjetil Lund.

– Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag.

– Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier konserndirektør Terje Røli i Color Line Cargo. Foto: Øyvind Ludt

Markedet har foreløpig sittet litt på gjerdet fram til tilbudet nå faktisk er reelt, men Color Line er trygg på at veksten vil komme, nå når skipet er satt i drift.

– Foreløpig har mottakelsen i markedet vært fattet, vil jeg si. Kundene er entusiastiske, men vareeierne må kontaktes og bli vant med at dette tilbudet finnes, forteller Terje Røli, konserndirektør i Color Line Cargo.

Farlig gods

Et marked som har åpnet seg med det nye skipet, er muligheten til å frakte farlig gods. Slikt gods kan ikke transporteres i lukkede rom, som for eksempel bildekket på en ferge, men på toppdekket på Color Carrier, kan det farlige godset sendes.

– Den siste uken har vi oppdaget at etterspørselen etter farlig gods, som i dag stort sett må gå på landeveien, er stor. De tror de må fortsette å kjøre gjennom Sverige, men da transportørene som håndterer dette oppdaget at det ikke er nødvendig lenger, var de de første som meldte seg på her, sier Røli.

– Med Color Carrier kan selskapet også frakte en ny type last som tank-containere, kjøletrailere og trailere for transport av farlig gods. Dette gir rederiet flere ben å stå, sier Terje Røli i Color Line Cargo.

Freja er blant Color Lines største godskunder, og administrerende direktør i Freja Norge Kjell-Arne Eloranta gleder seg til å kunne tilby sine kunder igjen flere avganger.

– Vi er veldig glade for dette tilbudet. Det at skipet kan ta farlig gods er også viktig. Dette fører til en reell overføring av gods fra vei til sjø, sier han til Moderne Transport.

På Hjortneskaia står det en ny reachstacker fra Konecranes som vil brukes i forbindelse med lasting og lossing av skipet.

Trenger 80 prosent load

Da Color Carrier la ut fra Hjortneskaia med last for første gang torsdag ettermiddag 16.15, var den drøyt halvfull. Det tallet må opp, dersom ruten skal lønne seg for Color Line. Å få tilskudd fra incentivordningen for godsoverføring som Kystverket deler ut, har vært svært viktig for å få ruten på plass.

– Vi har basert oss på å ha rundt 70 prosent load det første året. Det har vi råd til fordi vi har tilskudd det første året. Men vi må opp på 80 prosent før det blir butikk, og de ti prosentene er veldig stor marginalforskjell, sier Røli.

Color Lines nye RoRo-rute er ikke bare en skipstransport. Rederiet tilbyr også jernbanefrakt videre til Sentral-Europa fra Kiel via nettverket til det tyske togselskapet Kombiverkehr. Omlasting av godset vil skje rett på kaia i Kiel, til tog som korresponderer med Color Carriers ankomsttider og går videre til Duisburg.

Det er planlagt tre ukentlige avganger i hver retning. Fra Oslo onsdag, fredag og søndag, og fra Kiel tirsdag, torsdag og lørdag. Begge steder med avgang klokka 19 og ankomst klokka 16 påfølgende dag. Nå oppstarten er rutetidene noe annerledes, siden Color Fantasy for øyeblikket ligger i dokk i Odense for oppgraderinger.

Rensesystem

Color Carrier er ikke et nytt skip, men kjøpt inn fra Finnlines. Det bygget ved Fosen Yard i 1998, og skipet fikk for vel to år siden installert siste generasjons rensesystem for eksos (scrubbere). Skipet vil også bli ombygget for å kunne benytte eksisterende anlegg for landstrøm ved Color Line-terminalen i Oslo og ved tilsvarende anlegg i Kiel når det blir ferdigstilt.

Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig, som tilsvarer en sammenhengende kø av trailere fra Oslo til Trondheim. Sammen med Color Magic og Color Fantasy vil Color Lines kapasitet på strekningen være rundt 80.000 trailere årlig mellom Oslo og Kiel.

Color Carrier ankom Oslo for første gang 9. januar 2019. Skipet ble satt i trafikk mellom Oslo og Kiel 10. januar 2019.
Til toppen