Daglig leder Kjell Haugland i Ørland Transport AS i Sandnes på Logistikkdagen 2016 på Fredheim, Sandnes.

Foto: Per Dagfinn Wolden
Daglig leder Kjell Haugland i Ørland Transport AS i Sandnes på Logistikkdagen 2016 på Fredheim, Sandnes. Foto: Per Dagfinn Wolden (Bilde: Per Dagfinn Wolden)

Ny generasjon Scania til Ørland

Ørland Transport utvider bilparken med en ny generasjons biler.

Langtransportveteranen og daglig leder Kjell Haugland var på farten for å hente den første av den nye Scania-generasjonen, Scania S730, da vi møtte han på Logistikkdagen i Sandnes nylig.

Kraftig styrking

Et av Stavanger-distriktets eldste og største transportfirma har bestilt ni nye biler til en bilpark som allerede består av 120 biler over 16 tonn.

I den nye leveransen fra Scania kommer det totalt ni trekkvogner, 2 stk. S 730 hk, 2 stk. R 580 hk og 5 stk. R 500 hk.

- Alle trekkvognene er i den nye utgaven, fremhever Haugland.

I tillegg kommer det fem nye fra Volvo, 1 stk. FH 540 hk, trekkvogn, 3 stk. FM330 hk, skapbil og 1 stk. FM410 hk, skapbil.

– Vi må holde oss oppdatert i forhold til teknologiske nyvinninger, understreker Haugland som leder en stab på rundt 150 ansatte og som i hovedsak består av sjåfører.

Fått føle veistandarden

Selv har den kjente skikkelsen i tungtransportmiljøet tilbragt over 26 år av sitt liv i transportbedriften som Johannes Ørland startet i 1928 med én lastebil.

Langtransportveteranen har gjennom flere ti-år fått føle norsk veistandard på kroppen, ikke minst hårnålsvinger og stupbratte bakker på E39, landsdelens hovedpulsåre. Strekningen som har flere fergeoverfarter enn noen annen vei i Europa.

Ørland Transport, et av distriktets eldste og største transportfirma, holder til i moderne lokaler på Foss-Eikeland i Sandnes med verksted, lagerplass og stort uteområde.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette. Les hele saken

Til toppen