Samarbeid om fjernstyrt og autonom godshåndtering
Yara setter i sommer i drift fjernstyrt og autonom hjullaster i samarbeid med Hive Autonomy.
Hive Autonomy og Yara har inngått et samarbeid om å utvikle
fjernstyrte og autonome godshåndteringsløsninger. Med partnerne Bouvet, Volvo
Maskin og Telenor vil prosjektet levere en fullskala «proof of concept» for operasjon
av hjullastere hos Yara, både fjernstyrt og autonomt.
– Dette samarbeidet viser hva slags potensial som finnes i et robust samarbeid mellom Hive Autonomy, som er en ambisiøs tech-scale-up, Yara, en fremtidsrettet industribedrift og prosjektpartnerne, sier Fredrik Bringager, Chief Commercial Officer i Hive Autonomy.
Opplæring og testing
De siste månedene har Yaras operatører testet og trent ved Hive Autonomys testanlegg i Kristiansand, for å utvikle og tilpasse brukergrensesnittet, slik at behovene til operatørene blir oppfylt. Målet har vært å utvikle en løsning som ikke bare er teknologisk avansert, men også intuitiv og brukervennlig. Med samarbeidet ønsker partene å redefinere måten man jobber på og prioritere operatørergonomi, sikkerhet og produktivitet.
– For oss representerer er det en drømmemulighet å jobbe sammen med et selskap som Yara, som jobber hardt i samarbeid med oss med å skreddersy vår fjernstyrings- og autonomiplattform slik at den løser de spesifikke behovene til operatørene deres. Det er inspirerende å være en del av et samarbeid som ikke bare fremmer innovasjon, men som også posisjonerer Norge som et knutepunkt for morgendagens intelligente løsninger globalt, sier Bringager.
For Yaras del er målet naturligvis å effektivisere lasthåndteringen deres. Rent konkret er teknologien til Hive Autonomy ettermontert på en av Yaras Volvo-hjullastere. Den brukes til lasting og lossing av bulk, og kan med det påmonterte systemet både fjernstyres og operere autonomt. Med løsningen kan hver operatør administrere flere maskiner samtidig fra en sentralisert fjernkontrollstasjon. Dermed blir driften mer effektiv, samtidig som operatørene får en arbeidsplass i et komfortabelt kontormiljø, fremfor en støyende og potensielt farlig arbeidsplass i en hjullaster.
– Dette er et viktig skritt for Yara i videreutviklingen og implementeringen av teknologi for å hele tiden forbedre driften vår. Samarbeidet med Hive Autonomy viser verdien av å skape sterke relasjoner mellom etablerte bransjeledere som Yara og innovative teknologi-scaleups som Hive Autonomy, sier Merete Østby, Digital Manager i Yara Porsgrunn.
Fredrik Bringager og Merete Østby møter du for øvrig på Logistikk 2024 på Vika Kino i Oslo 29. mai. Se fullstendig program og kjøpt din billett her.
Til Yara før sommeren
Hjullasteren operatørene til Yara nå har trent på, skal etter planen begynne reelle tester hos Yara i Porsgrunn før sommeren.
– I første omgang er det én maskin som vil demonstrere at én operatør er kapabel til å styre flere maskiner samtidig. Så har vi et sett suksesskriterier som vi må oppfylle før vi går videre, sier Bringager til MT.
Han forteller at Hives løsninger kan brukes på tvers av merker og typer kjøretøy.
– Nå tester vi Yaras hjullaster, men også en Toyota truck og en Toyota snile fra samme kontrollstasjon. Vi styrer de tre maskinene parallelt og det viser at dette fungerer med ulike maskiner og ulike merker, sier Bringager.
Yara-prosjektet er ikke det eneste Hive jobber med. De er også i ferd med å montere sensorer på havnekranene i Moss, og på terminaltruckene som skal operere for Asko i Moss og Horten i forbindelse med de autonome og elektriske sjødronene Marit og Therese.
– I tillegg jobber vi med noen truck-prosjekter, sier Bringager.
Nordisk samarbeid
Tilbake til systemet som er montert på Yaras hjullaster. Det er tilrettelagt gjennom omfattende operasjonssystemintegrasjon, 5G-tilkobling og avansert maskinintegrasjon. Hver prosjektpartner bidrar med sin bransjeekspertise, og understreker at et nordisk teknologisamarbeid kan håndtere større utrullinger fremover.
– Fjernstyrt og autonom drift vil øke produktiviteten og redusere kostnadene ved å operere våre hjullastere, og samtidig forbedre sikkerheten – i tråd med den viktigste kjerneverdien til Volvo, sier David Kristianslund, salgsdirektør, Volvo Maskin.
Telenors 5G-nettverk ligger til grunn for kommunikasjonen mellom hjullasterne og kontrollsentralen.
– Telenor er glad for å samarbeide med andre ledende industribedrifter og gi tilgang til Norges raskeste og beste mobilnett. Med liten forsinkelse vil vårt robuste nettverk tillate ekstern og autonom betjening av Yaras Volvo-hjullaster, samt sikker kommunikasjon mellom hvert kjøretøy og kontrollstasjonen, sier Gaute Marsteinstrædet, salgssjef for mellomstore og store bedrifter, Telenor Bedrift.