Christoffer Jørgenvåg, daglig leder i Hive Autonomy.

Hive Autonomy vil gjøre Norge til internasjonal autonomi-hub

Det startet med automatisering av skipskraner i Kristiansand-selskapet Red Rock. Nå tas satsingen videre i søsterselskapet Hive Autonomy, der målet er å kunne tilby automatisering av alle slags typer løfte og flytte-maskiner, enten det er snakk om en liten snile, en gaffeltruck eller en havnekran.

Publisert Sist oppdatert
FJERNSTYRT: Ratt, pedaler og spaker. Det kan minne om et simulatorspill på P,. men er fjernstyring av en ekte truck flere mil unna.

Gamingindustrien er en multimilliard-industri, der noen av de mest populære titlene er Forza Motorsport, Gran Turismo eller Asetto Corsa, der du kan teste dine racingferdigheter i heseblesende hastigheter på fotorealistiske racingbaner. Men det er også mer simulatorbaserte titler, der du kan teste deg som lastebilsjåfør på europeiske veier i Euro Truck Simulator eller som pilot mellom Gardermoen og Kjevik i Microsoft Flight Simulator.

Har man lyst på en enda råere simulatorfølelse, samtidig som man får betalt for det, kan man etter hvert bli operatør av gaffeltrucker i Kristiansand eller av terminaltraktorer i Horten.

Live demo i Kristiansand

Under havnenæringens samling i Kristiansand i forbindelse med Havnekonferansen nylig, presenterte selskapet Hive Autonomy sine fremtidsrettede løsninger på Innovasjonshub’en.

FØRERLØS: Gaffeltrucker er bare en av en mengde typer løfteutstyr, kjøretøy og maskiner som kan fjernstyres med Hive Autonomys teknologi.

Det var Shortsea Promotion Centre og foreningen Norske Havner som var arrangører og som viste frem flere ulike løsninger som trolig kommer til å prege morgendagens arbeidshverdag.

Blant løsningene som ble vist disse var altså Hive Autonomys plattform som gjør at man kan fjernstyre en rekke ulike typer utstyr.

Hive Autonomy viste sammen med selskapet Seafront Logistics en live-demo av hvordan fremtidens havneoperasjon kan bli. En provisorisk «kommandosentral» ble etablert i lokalene til Radisson Blu Caledonien Hotel.

Her viste selskapene hvordan fjernstyrte operasjoner i havnedriften kan utføres i praksis, der operatøren kunne switche nærmest sømløst mellom å styre en snile eller en gaffeltruck.

Foruten i hjembyen Kristiansand drifter Seafront Logistics terminaler og lagre i Oslo, Larvik og Stavanger. I praksis kan en truckoperatør med noen få tastetrykk operere en truck eller annen type maskin i hvilken som helst av de fire byene – uten å være til stede i noen av de!

- Kan revolusjonere måten vi jobber i havner og på varelager

Atle Johannessen, havnedirektør i Kristiansand fikk kjørt seg bak spakene i trucken. NHO LTs Ole Andreas Hagen følger spent med.

Trygt plassert bak en PC-skjerm kan operatøren fjernstyre trucker og terminaltraktorer med hardware de fleste forbinder med et gamingrom. Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport lot seg fascinere etter ei kort økt bak en PC-skjerm i en gamingstol og med ratt og joystick til disposisjon i tospann med Kristiansands Havnedirektør Atle Johannessen.

- Dette kan revolusjonere måten vi jobber på i havner og på varelager. Vi ser jo at det funker rent teknisk, og det er kult at dette leveres av et norsk selskap. Så vidt meg bekjent er det Hive Autonomy viser her helt i front på verdensbasis, kunne Hagen fortelle til Logistikk Inside på telefon fra Kristiansand.

I korte trekk går det ut på at en og samme operatør kan styre flere ulike maskiner fra en kontorstol, uten å befinne seg fysisk inne på havnens område, og uten å måtte bruke tid på å bevege seg mellom de ulike maskinene eller kjøretøyene. Mulighetene til å la en og samme operatør styre flere ulike enheter åpner mulighetene for økt effektivitet og automasjon innen en rekke virksomhetsråder.

I tillegg er det naturligvis et sikkerhetsaspekt for operatøren ved det å sitte inne på en trygg kontorplass fremfor å oppholde seg i et tungt trafikkert havne- eller industriområde. Sikkerhetskortet er naturligvis også relevant for ordinær lager- og terminaldrift, men gjør seg naturligvis enda mer gjeldende innen anleggssektoren, der faren for å velte en gravemaskin er en konstant trussel når den står i en helling på ustødige masser.

Sikkerheten til de andre som befinner seg ute i nærheten av maskinene ivaretas av kamera- og deteksjonsløsninger som sørger for at operatøren til enhver tid har full oversikt over eget kjøretøy/egen maskin og omgivelsene.

Kan koble opp enhver type kjøretøy eller maskin

Å ta kontroll over kjøretøyets/maskinens styremekanismer muliggjøres gjennom å benytte selskapets egentuviklede systemintegrasjon som gjør at ethvert kjøretøy eller maskin i prinsippet kan gjøres fjernstyrt.

- Det krever litt utvikling og integrasjon hver gang man skal koble opp en ny type utstyr, men om man først har utviklet en løsning for en terminaltraktor, hjullaster eller en havnekran, er det nærmest «plug & play» neste gang man skal koble opp en ny enhet av samme type, forteller gründer og daglig leder Christoffer Jørgenvåg til Logistikk Inside. Han kunne fortelle at selskapet har en velfylt ordrebok med leveranse av mer enn 100 systemer som skal leveres før sommeren 2024.

Startet med skipskraner

Jørgenvåg grunnla selskapet Red Rock i 2009, mens han studerte kunstig intelligens og softwareprogrammering ved Universitetet i Agder. Selskapet spesialiserte seg blant annet på å utvikle automatiserte kranløsninger for skip gjennom selskapet Red Rock AS.

Mens dette selskapet fortsetter med sine offensive planer innen marine og offshore-segmentet, har Jørgenvåg det siste året hoppet av for å kanalisere all energi inn i Hive Autonomy og en storstilt satsing inn mot fjernstyrte løsninger til industri-, lager-, logistikk- og anleggsbransjen.

På trappene står flere oppdrag for logistikkbransjen, som automatisering av containerkranen i Moss Havn og automatisering av terminaltraktorer for ASKO som skal benyttes til lasting og lossing av dagligvaregrossistens sjødroner mellom Moss og Horten.

Med sterke fagressurser ved hovedkontoret i Sørlandsparken i Kristiansand innen mekatronikk, programmering og kunstig intelligens, er målet å kapre en betydelig andel av markedskaka for den forventede økningen innen fjernstyrte og autonome operasjoner i logistikk- og anleggssektoren. Selskapet håper nå at vellykkede integrasjoner og gode kundecaser i det norske hjemmemarkedet også vil bane vei for internasjonale leveranser.

- Det er planen, ja. Vi har flere spennende prosjekter på gang, forteller Jørgenvåg til Logistikk Inside.

Hive Autonomy ble stiftet i august 2022. Regnskapstallene for regnskapsåret 2022 viser dermed ikke noe historikk:

Powered by Labrador CMS