Venta Maersks ferd gjennom Nordøstpassasjen foregikk uten problemer, men man var avhengig av hjelp fra isbryter underveis.

– NSR er ikke et reelt alternativ

Maersk har gjennomført et testtransport med containerskip gjennom Nordøstpassasjen, men ser ikke den Nordlige Sjøruten (NSR) som et reelt kommersielt alternativ.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredag klappet Venta Maersk til kai i St. Petersburg etter å ha gjennomført en tur nord for Russland fra Vladivostok. Den danske redergiganten gjennomførte turen for å samle data og erfaring med den uvanlige, men kortere ruten mellom Asia og Europa.

– Forsøket lot oss samle eksepsjonell operasjonell erfaring, teste ulike skipssystemer, mannskapets evner og funksjonaliteten til de landbaserte støttesystemene, sier Palle Laursen, teknisk sjef hos Maersk.

Sjøruten nord for Russland kutter rundt en tredjedel av distansen mellom Det fjerne østen og Europa.

Les også: Cosco satser i nord

Reisen foregikk etter planen uten hendelser, og tok 37 dager, med stopp i Vostotsjny og Busan i Sør-Korea, samt en tur innom Bremerhaven før ferden endte i St. Petersburg. Til tross for at ruten nord for Russland er farbar på ettersommeren, måtte skipet ha assistanse av isbrytere i Øst-Sibir-havet.

Maersk understreker at dette var et engangsforsøk, og at det neppe blir aktuelt å tilby regulære seilinger i NSR.

– I øyeblikket er ikke den Nordlige Sjøruten et levedyktig kommersielt alternativ til de eksisterende øst-vest-rutene. Med det sagt, følger vi utviklingen av NSR. I dag er passasjen åpen bare rundt tre måneder i året, men det kan endre seg med tiden. Videre må vi ta i betraktning at behovet for fartøy med isklasse for å gå gjennom passasjen, gjør at det er behov for ekstra investeringer, sier Laursen.

Venta Maersk er laget for å kunne operere i temperaturer ned til – 25. Hun har en kapasitet på 3,596 TEU, men på turen mellom Busan og Bremerhaven hadde hun med seg 660 reefercontainere.
Powered by Labrador CMS