LIKE: De tre trillingene fremstår ganske forskjellige selv om det bare er grillen og lyktene som skiller i fronten. Blant annet har Partner og Combo en front som gir et optisk inntrykk av å være høyere enn Berlingo-fronten.

En ny klassestandard

PRISVINNERNE: Når de nye 0,5-tonns varebilene fra Citroën, Opel og Peugeot ruller ut på landeveien, vil de sette en helt ny standard i klassen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilene får en rekke nye sikkerhetssystemer som ikke tidligere har vært i klassen, i tillegg kommer helt nye funksjoner for varebiler. PSA og Opel startet samarbeidet om den nye bilen for fire år siden og i august 2017 ble Opel kjøpt opp av PSA slik at de nå er ett selskap.

Peugeot Partner

Les også: Trillinger til topps

Van of the Year-juryen har fått være med på en helt spesiell reise under utviklingen av denne nye varebilen som er bygd på PSAs EMP2-plattform, eller rettere sagt fronten er bygd på denne plattformen og bakpartiet er det samme som i den utgående modellen (B9). Allerede for et år siden besøkte juryen Citroëns designsenter utenfor Paris. Den første prøveturen var med kamuflerte biler ved fabrikken i Vigo. Dette var prototyp-biler og juryen fikk komme med tilbakemeldinger. Deretter har vi kjørt førserie-biler og produksjonsklare biler før den endelige avstemningen.

Citroen Berlingo
Opel Combo

Under denne reisen har det vært spesielt interessant å se hvordan motoren og momentet har endret seg. Ved den første prøvekjøringen var tilbakemeldingen at det var altfor lite moment fra start. Girkassen og motoren jobbet ikke helt optimalt sammen, men dette har de jobbet med og under kjøringen av de produksjonsklare modellene var det ikke lett å skjønne at det var de samme motorene som satt i bilene. Tuningen er nå meget bra og samspillet mellom motor og girkasse er på et topp nivå.

Trenger du å frakte lange gjenstander, finnes det løsninger for det.

Mange varianter

Det er gjort mye for å skille de tre bilene, både når det gjelder å tilpasse etter kundegruppen og profilen til hvert enkelt merke, men også for å sørge for at bilene fremstår som tre ulike biler. Fronten er derfor ganske ulik fra modell til modell, men eksempelvis panseret er identisk men lyktene er forskjellige fra de tre. Bilene kommer i to ulike lengder på 4,4 og 4,75 m begge er 1,8 meter høye. Begge variantene kommer som 2 og 3 seters varebil, 5 og 7 seters personbil samt at den lengste også kan leves som en 5-seters crew cab bygd på varebilvarianten. Begge bilene leveres nemlig i to understells varianter person og varebil, hvor det sistnevnte er noe forsterket i fjæringen for å tåle tung last over tid.

Sladrespeilet er erstattet av en elektronisk versjon. Dersom du ikke synes det er nødvendig å filme hva som skjer bak bilen er det bare å slå det av.

Varerommet i den korteste bilen er på 1,81 meter mens L2-varianten har 2,16 meters varerom. L1 har mellom 3,3 og 3,8 m³ varerom mens L2-varianten har varerom på mellom 3,9 og 4,4 m³. Begge variantene kan laste to europaller på tvers. Passasjersetet kan slås ned slik at lengre gjenstander kan fraktes flatt på gulvet i 3,09 og 3,44 meters lengder i de to versjonene. Nyttelasten er på mellom 650 og 1000 kilo ifølge papirene vi har fått.

Overlastindikatoren er den første i varebilklassen.

Apropos understell, her er det nemlig enda flere varianter å velge mellom. Det standard understellet, et med Grip control og hevet fjæring, et med differensialsperre og hevet understell samt en 4x4 versjon. Denne blir 60 eller 80 mm høyere enn normalversjonen med forhjulsdrift avhengig av versjonen. Det er bakakseldifferensialen som gjør at denne må heves 60 mm for å få plass. For enda bedre offroadegenskaper er det den høyeste varianten som gjelder. Riktignok må vi vente til januar 2019 på 4x4 versjonen. Vi kjørte denne på en forholdsvis tøff løype utenfor Rüsselsheim, og ble meget imponert. Det er nå en viskosekobling som kobler inn bakakselen, denne er avhengig av litt turtall så for å få full effekt av 4-hjulsdriften må man ikke være for lett på gassfoten. Ved lansering er 4x4 kun tilgjengelig i varebilversjonen av L1 med 130 hk Blue HDI motor med manuell girkasse. Vi får opplyst at de undersøker mulighetene for å levere i lang varebil og kort personbil med samme motor. Både vare og personbil med 100 hk diesel og 110 hk bensin samt en versjon som kun er hevet 40 mm 4-hjulsdriften kan kjøres i auto eller låst versjon. Sistnevnte er kun for de mest ekstreme situasjonene.

Interiøret i de ulike versjonen og merkene er ulike. Her ser vi en Peugeot som er velutrustet med en stor 8-tommers skjerm. Rattene er også ulike i de forskjellige bilene.

Motorene

Varebilene kommer fra start med en 1,5 liters turbodieselmotor som tilfredsstiller Euro 6d-kravene. Motorene kommer i 75, 102 og 130 hk og får CO₂-utslipp på mellom 103 og 119 g/km. I løpet av neste år kommer det også en 1,2 liters bensinmotor med 110 og 130 hk og CO₂-utslipp på mellom 122 og 134 g/km.

En helt ny 8-trinns automatgirkasse blir også tilgjengelig. Denne fungerer meget bra og med såpas mange gir blir det kort mellom girene som skjer lynraskt og følelsen blir nærmest en trinnløs giring.

Mellom fører og passasjer er det en stor utbuling som gjør at midtsetet ikke er det mest behagelige å dra på langtur med. Her finner vi valget for grip kontroll eller 4x4 modusene. Sentralt er girvalget med automatgir og her vil også girspaken være i ved manuelt gir.

PSA bekrefter også at det kommer en elektrisk variant av bilen, men det tar noe tid før denne blir tilgjengelig. Først skal de lansere en elektrisk versjon av Expert/Jumpy/Vivaro som antydes å bli lansert i 2020.

Assistanse

Produsentene kjemper om å være først ute med å introdusere nye assistanse-systemer også i varebiler. Totalt finnes det 20 ulike assistanse-systemer tilgjengelig. Det kan være enkelte variasjoner mellom merkene og de ulike landene. Norske spesifikasjoner er i skrivende stund enda ikke tilgjengelig. For PSA-trillingene kommer det et nytt lastindikator-system som viser føreren om bilen er overlastet. Når bilen når 90 % av lastekapasiteten tennes et hvitt lys i varerommet og dersom nyttelasten overstiges endres fargen til gult. Samtidig kommer det en advarsel opp i dashbordet om at du kjører med overlast.

En annen praktisk assistanse er utvidelsen av ryggekamera med et ekstra kamera i sidespeilet på passasjersiden. Her får man en mye bedre oversikt over hva som befinner seg langs høyresiden på bilen. Bildet kommer opp i en 5 skjerm der bakspeilet normalt befinner seg. Dersom du ønsker å se hva som befinner seg bak bilen under kjøring kan ryggekameraet stå konstant på og fungere som et vanlig bakspeil.

Selvfølgelig har man sørget for at bilene kan være koblet opp mot nettet og det finnes en rekke ulike teknologi pakker tilgjengelig til de ulike bilene. Det er muligens her det er størst forskjell da de ulike merkene her lettere kan distansere seg med ulike løsninger.

Kjøreopplevelsen

Bilene er usedvanlig stillegående og det er lite vibrasjoner både fra motor og under kjøring. Vi har kjørt en rekke ulike versjoner og motoriseringer, men det er helt klart at 130 hk BlueHdi med 8-trinns automat er favoritten. Det vil ikke forbause oss om dette også er den versjonen vi kommer til å se flest av på norske veier.

Som nevnt tidligere fremstår denne kombinasjonen som en bortimot trinnløs giring. Bilen jobber bra fra godt under 1000 o/min med denne motoren. Vi har kjørt bilen både med og uten last og fjæringen fungerer fint i begge situasjonene. Den blir ikke stiv når den er tom slik mange varebiler har en tendens til. Styringen har mulighet for filholder, denne er av den milde sorten og gir litt motstand dersom du skulle drifte over markeringen, den kan også korrigere deg lett inn igjen. 

Powered by Labrador CMS