Det ”årnær sæ” i Fredrikstad

KRÅKERØY: Evne til nytenking har gjort at Jøtul holder stand som verdens største produsent av ildsteder i støpejern. Et godt eksempel er investeringen i den utradisjonelle trucken FLEXI for å løse produksjonsmessige utfordringer.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den tradisjonsrike bedriften produserer mellom 80.000 og 100.000 ildsteder i året, noe som tilsvarer en daglig produksjon på ca. 400 enheter. Vi snakker med andre ord om en betydelig norsk industriaktør, og materialhåndteringsbehovet er deretter. Rundt 40 Toyota-trucker holdes i sving hos bedriften.

- Vi har valgt en leasingavtale, ikke minst fordi truckvedlikehold ikke er vårt kjerneområde. I forhold til om vi skulle kjøpt truckene, frigjør vi også kapital ved å inngå en leasingavtale, sier driftssjef Jostein Lunde.

Høyt og lavt

Han forteller at bedriften er godt fornøyd med truckparken, men at produksjons- og lagermessige forhold medførte at Jøtul søkte en alternativ løsning for modellavdelingen – avdelingen som håndterer formene som brukes til å trykke avtrykk i sand. Det er utformingen av lageret, eller snarere høyden på innkjøringsportene som bød på problemer. Med en høyde på kun 247 cm er porten så lav at det ble vanskelig for mange av de velkjente truckprodusentene å levere en truck som kunne kjøre under porten, spesielt med tanke på at trucken, samtidig som den skulle være lav, også måtte ha en løftehøyde på over 680 cm. En tradisjonell skyvemasttruck var dermed utelukket. Etter å ha sondert markedet fant prosjektleder Knut Marthinsen et alternativ i den midjestyrte, engelskproduserte trucken FLEXI.

- For å holde den såpass lav er FLEXI-trucken levert med Quad-mast, forteller Gordon Lindseth hos den norske importøren Goodtech Products. En løftekapasitet på 2,5 tonn var mer enn nok for Jøtul. At trucken kan leveres med løftehøyde på inntil 12,5 meter og med muligheter for å kjøre inn i smale reolganger på kun 160 cm, var ikke så viktig i dette tilfellet.

Hos Jøtul er det hovedsakelig Robert Johansen og Arild Andersen som kjører trucken. Sistnevnte har nær 25 år bak seg som truckfører, og han er godt fornøyd med FLEXI-trucken.

- Det er en litt annen måte å tenke på når du kjører en slik truck. Lengden fremover var litt uvant i starten, men det er en veldig smidig truck. Jeg vil si det er en god og morsom truck å kjøre, sier Andersen.

- Før hadde vi 2-3 trucker for å gjøre den samme jobben som FLEXI-trucken, for eksempel en skyvemasttruck som hentet ned pallen med modellformer, før en ledetruck kjørte formene inn til klargjøring, før en ny truck fraktet formene opp til produksjonen. Alt dette kan nå gjøres med FLEXI-trucken, sier driftssjef Jostein Lunde. 

FLEXI-trucken hos Jøtul er den eneste som er levert så langt i Norge, men kan få følge av flere. Jøtul har nemlig spurt om anbud på ytterligere to FLEXI-trucker. Dette i forbindelse med at bedriften skal investere ca. 100 millioner kroner i nytt lager på 13.000 m2. Lageret skal erstatte lageret som nå ligger ved Fredrikstad Mekaniske Verksted på Kråkerøy. For best mulig arealutnyttelse ønsker man at store deler av lageret skal bestå av mobile reoler, slik man har på modellageret. Der er det Constructor som har levert reolene som er av typen Movo Mobile.

Prognoseproduksjon

Overgangen august-september markerer for Jøtul overgangen fra lavsesong til høysesong.

- Vi har ikke ordreproduksjon, men produserer med bakgrunn i prognoser. Størstedelen av salget skjer på høsten og høysesongen er tre måneder på høsten. Perioden februar til august er kun lageroppbygning basert på prognoser, sier Lunde.

Hovedlageret er på Kråkerøy, mens en del av volumproduktene også lagres ved andre fabrikker rundt om i verden. 

Rekordåret var 2006. En kald vinter, kombinert med høye strømpriser var med på å drive salget av ildsteder i været. Påfølgende år ble salget redusert med 20%.

- Da var det en mild vinter og lave strømpriser, samtidig som markedet også var noe mettet etter rekordåret 2006, sier Lunde. Han forteller at 2008 og 2009 har ligget på 2007-nivå, der finanskrisen må ta sin del av skylden for at man ikke når opp til rekordåret 2006.

Blant de viktigste utviklingstrendene de siste 8-10 årene går på design.

- I dag er ildstedet like mye et møbel som et ildsted. Der mannen i huset tidligere valgte ildsted basert på nominell effekt, er det nå ofte damene som bestemmer valg av ildsted ut ifra design-hensyn, forklarer Lunde lattermildt. – At ildstedet har en levetid på 20 år er ikke et like godt salgsargument lenger.

Design-pris

Bedriften har 370 personer på lønningslisten, hvorav ca. 260 jobber innen produksjon, vedlikehold og lager.

Kråkerøy-bedriften har mellom 25 og 30 basismodeller, men med ulike understell og ulik påkledning finnes ildstedene i et utall ulike varianter. Bare flaggskip-modellen F-470, som ble tildelt den prestisjetunge RedDot-prisen for god industriell design tidligere i år, finnes i ca. 90 ulike varianter.

Til et så komplekst gjelder det å ha ”sysakene i orden”, noe som sikres gjennom ERP-systemet Mowec. All produksjon registreres fortløpende ved hjelp av strekkoder eller manuell inntasting. Et av prosjektene det jobbes med i Jøtul-konsernet er å innføre produksjonsstyringssystemet med nyeste versjon av Mowec og M3 ved alle produksjonsstedene. I dag er det 4-5 ulike systemer i bruk.

Powered by Labrador CMS