Combilift opp i tungvektsklassen

MONAGHAN: Jørund Woll, disponent i Materialhåndtering AS, reduseres til en smågutt ved siden av Combilifts nye 4-veis tungvekter, C25.000. 

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den irske truckprodusenten lanserte modellen ved hovedkvarteret i irske Monaghan nylig. Blant produktnyhetene som ble presentert var det ikke tvil om at 4-veistrucken på 32 tonn og med løftekapasitet på 25 tonn ved lastesenter på1200 mm, var den virkelige godbiten for den norske importøren fra Rud i Bærum. Dette er trucken forhandleren har etterlyst i flere år. Combilift tilbyr nå et truckprogram med løftekapasitet som spenner fra 2,5 til 25 tonn, men Jørund Woll i Materialhåndtering tror ikke det stopper med det.

- Med det grunnlaget utviklingsavdelingen har lagt ned nå tror jeg det bare er et tidsspørsmål før vi ser Combilift-trucker med kapasitet på både 30 og 40 tonn, sier han.

11 tonn tyngre

Før C25.000 var 14-tonneren C14.000 Combilifts største truck. En økning av løftekapasiteten på 11 tonn har imidlertid ikke vært problemfri. Ved første øyekast ligner riktignok C25.000 mye på de mindre modellene, men man skal ikke la seg lure, for utviklingsavdelingen for produkter har virkelig lagt hodene i bløt for å løse de tekniske utfordringene ved å gå  opp i denne vektklassen.

Den mest iøyenfallende endringen er at man har utstyrt trucken med tvillinghjul. I forhold til å benytte singelhjul medfører dette at plattformhøyden ikke blir høyere enn106 cmog at marktrykket reduseres. Sistnevnte er viktig både i forhold til redusert slitasje på både dekk og underlag. En jevn vektfordeling foran og bak bidrar også til å skåne underlaget.

Kraftig motor

4-veistrucken henter muskelkrefter fra en John Deere-motor på 127 kW (170 hk). Kubota har vært Combilifts foretrukne motorleverandør gjennom alle år, men koreanernes motorprogram har ikke alternativer for Combilifts nye tungvekter.

- Vi valgte John Deere-motoren både på grunn av den store motorkapasiteten og fordi vi fant at motoren er den mest stillegående og miljøvennlige blant de alternativene som er tilgjengelig, sier Martin McVicar, adm. direktør i Combilift.

Offshore og industri

Den første C25.000-trucken ble produsert for det britiske selskapet BladeRoom. Selskapet produserer ferdig innredede dataserver-rom i moduler på 18 tonn.

C25.000 blir nok ingen storselger på lik linje med C4000 eller CB (den eneste Combilift-trucken med fast mast). Jørund Woll i Materialhåndtering AS har likevel tro på at tungvekteren treffer et marked i Norge, innen tungindustri og offshore-industrien.

- Det er begrenset hvor mange som håndterer så tungt gods i Norge, men aluminiumsindustrien og olje- og gassindustrien er eksempler på markeder vi kommer til å jobbe mot. Combilifts forretningsidé har hele tiden vært å lage plassbesparende trucker. Når man kan kjøre med trucken i fire retninger, kan godset fraktes sideveis for på den måten å ta opp minst mulig plass, sier Woll og påpeker at den plassbesparende konstruksjonen også gjør den aktuell for havnemiljøer for containerhåndtering, som et alternativ til reach stackers.

Straddle carrier

Og når vi først er inne på containerhåndtering, Combilift vartet også opp med et helt nytt produktsegment under vårt Irland-besøk: straddle carriers. To ulike kompakt-modeller ble vist med løftekapasitet opp til 35 tonn. Maskinene med to-hjuls hydrostatisk drift passer alle standard ISO-containere (for eksempel 20ft, 30ft, 40ft og 45ft). Fra førerhytta får truckføreren 360 graders sikt.

I forhold til de straddle carrier’ene som opererer på Sjursøya Containerterminal, er Combilift-modellene betydelig mindre av størrelse og ligger dermed også i en helt annen prisklasse. Med en egenvekt på kun 16,5 tonn blir maskinen liten i forhold til for eksempel en Kalmar-modell som gjerne er fra 43 tonn og oppover. Combilifts standardmodell løfter kun én containerhøyde (teleskopversjonen i to), mens Kalmar-modellene kan løfte fra to og helt opp til fire containerhøyder. Selve containerhåndteringen går nok også raskere i en Kalmar der alt kan gjøres fra førerhytta, i Combilifts løsning må truckføreren ut for manuelt å hekte fast twist-lock krokene til containeren. Rent markedsmessig er en lavere innkjøpspris Combilifts fremste salgsargument, og det er nok i første rekke kunder som tidligere aldri har vurdert straddle carriers som vil gå til anskaffelse av Combilifts modeller.

Det spesielle med Combilifts straddle-carrier er at den kan leveres i teleskopversjon. Den kan dermed senkes for å bære med seg tungt gods eller containere inn i en produksjonshall eller en godsterminal. Standardmodellen har en høyde på5,3 meterog kjørebredde på3,2 meter. Totallengde er9,4 meter. Straddle-carrier’en er utrustet med Kubota-motor som gir en effekt på 73 kW (96 hk) og som sørger for at materialhåndteringsenheten har en maks. hastighet på6 km/t. Egenvekten er 16,5 tonn.

Combilifts teleskopversjon, som kan stable i to containerhøyder, er utviklet for det skotske firmaet Aggreko, en av verdens ledende selskaper innen utleie av generatorer. De ønsket en løsning der straddle carrier’en kunne senkes for å komme seg ut og inn av porten til produksjonshallen.

- Vi har tro på at straddle carrier’ene er interessant for det norske markedet, for eksempel for terminaler, transportselskaper med containerhåndtering og for industrien, sier Jørund Woll.

Powered by Labrador CMS