Det nye anlegget vil ha rundt 150 kjøreporter og anslagsvis 400 ansatte når alt står ferdig.
Det nye anlegget vil ha rundt 150 kjøreporter og anslagsvis 400 ansatte når alt står ferdig.

Bygger gigantisk Norden-hub

DSV er i gang med å bygge 150.000 m2 lager som skal bli selskapets port til Skandinavia.

Byggingen av det nye anlegget like vest for København er i gang, og den første av fire planlagte bygninger skal etter planen åpne tidlig i 2020. Det nye anlegget blir liggende bare et par hundre meter fra dagens DSV-hovedkontor, og med tette forbindelser til både Kastrup, København Havn og jernbaneterminal.

- Dette blir virkelig svært og vi gjør alt vi kan for å bygge og designe lagrene smart helt fra begynnelsen. Fordi vi bygger et helt nytt anlegg, har vi en unik mulighet til å skreddersy 3PL-løsninger og tilpasse lagerarealer til spesifikke behov. Og vi kan gjør det med den nyeste teknologien som er tilgjengelig innen ulike logistikksegmenter, sier Nikolaj Meyland-Smith, lagerdirektør hos DSV Danmark.

Det nye anlegget vil bli navet i DSVs nordiske rutenett, med over 500 faste ruter til Norge, Sverige og Finland.

DSV leter nå etter innovative og nyskapende automatiseringsløsninger som kan bidra til å gjøre lageret så effektivt som mulig, og samtidig legge grunnlaget for å utnytte stordriftsfordelene som vil ligge i et så stort anlegg.

- Det nye anlegget vil være «state-of-the-art» og optimalisert på alle mulige måter. Med 150.000 kvadratmeter tilgjengelig, må vi levere kostnadseffektive løsninger som kan hjelpe kundene våre å oppnå så høy produktivitet som mulig, sier Meyland-Smith.

Nord-Norgebanen, E39 og andre drømmerier

Det har vært mye debatt i sommer om behov for ny Nord-Norge bane fra Fauske til Tromsø, endog helt til Kirkenes. En foreløpig kalkyle for ny bane fra Fauske til Tromsø er beregnet til 120-150 mrd kroner. Det er omtrent det samme som prisen ble beregnet for høyhastighetsbane Oslo-Trondheim for noen år siden. Samme pris ble satt for hver av strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Les hele saken

Til toppen