Super 11-motoren blir ny i rekken fra Scania. Den er 85 kg
lettere enn Super 13, og gir inntil 7% drivstoffbesparelse sammenlignet med
9-literen. Nyheten kommer i effektnivåene 350, 390 og 430 hk, og et annet
viktig poeng er at den deler 85 prosent av komponentene med velkjente Super 13.
NYE MULIGHETER: Ayyoob Zarmehri er produktsjef for salg og markedsføring av lastebiler hos Scania.Gustav Lindh
«Scanias nyeste innovasjon, Super 11, løfter ytelsen og
fleksibiliteten i 11-literssegmentet med fem sylindre», melder Scania. Videre
fremheves det at transportører på grunn av motorens vekt, får muligheten til å øke
nyttelasten uten å ofre kraft, effektivitet eller pålitelighet.
Detaljer
– Denne motoren skaper nye muligheter for energi- og
kostnadseffektiv transport. Den er mindre, lettere og mer fleksibel, men
leverer fortsatt styrken og påliteligheten som er forbundet med Scania. Super
11 er et smart valg for kunder som trenger å balansere ytelse, nyttelast og
bærekraft i det daglige arbeidet, sier Ayyoob Zarmehri, produktsjef for salg og
markedsføring av lastebiler hos Scania.
Super 11 kommer altså i effektnivåene 350 hk (1800 Nm), 390
hk (2000 Nm) og 430 hk (2200 Nm), og oppfyller Euro 4, 5 og 6
utslippsstandarder. Super 11-motoren har et bredt spekter av bruksområder, fra
bytransport til lengre regionale kjøringer. Motoren deler 85 prosent av
komponentene med Super 13, noe som betyr at Scanias velkjente teknologi er
videreutviklet og optimalisert for andre typer driftsforhold, melder produsenten.
Gustav Lindh
Med LDF-5 motorolje kan serviceintervallene forlenges med
opptil 30 prosent sammenlignet med Scanias 9-litersmotorer. Dette gir mer
oppetid og lavere totale servicekostnader.
Ny teknologi
Den nye Super 11-motoren er resultatet av mange års
innovasjon og forbedring. Motoren er utstyrt med Scanias egen kamfasekontroll
for variabel ventilstyring, en teknologi som optimaliserer forbrenningen og
gjør det mulig å kontrollere temperaturen i sanntid. Kombinert med ny
programvare, balanseaksler for reduserte vibrasjoner og en kraftig motorbrems
som yter opptil 344 kW, skal dette gjøre kjøreopplevelsen jevn og behagelig.
Scanias patenterte turbodoseringssystem reduserer også AdBlue-forbruket og gjør
motoren mer effektiv.
Super 11 er også kompatibel med HVO og FAME som gir kundene
muligheten til å redusere karbonutslippene sine uten å måtte investere i ny
infrastruktur.
Ifølge Scania er den nye motoren aktuell for en rekke type
transportoppdrag, som for eksempel transport av drivstoff og bulk, avfallshåndtering,
temperaturkontrollert transport, transport av stykkgods, krokløftere og
kranbiler, bergingsbiler og brannbiler, for eksempel.
Gustav Lindh
Gustav Lindh
DETALJBILDER: Av Scania Super 11. Trykk på de små bildene for å forstørre dem.Gustav Lindh