Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Scania har utviklet en splitter ny dieselmotor:

FYLLER ET HULL: Motornyheten fra Scania plasserer seg mellom to eksisterende motorer i produktlinjen.

Gjerrig og lett Scania-nyhet

KLAR FRA JUNI: Scania fyller et hull med en splitter ny 11-liters dieselmotor som er lettere enn Super 13 og gjerrigere enn 9-literen.

Super 11-motoren blir ny i rekken fra Scania. Den er 85 kg lettere enn Super 13, og gir inntil 7% drivstoffbesparelse sammenlignet med 9-literen. Nyheten kommer i effektnivåene 350, 390 og 430 hk, og et annet viktig poeng er at den deler 85 prosent av komponentene med velkjente Super 13.

NYE MULIGHETER: Ayyoob Zarmehri er produktsjef for salg og markedsføring av lastebiler hos Scania.

«Scanias nyeste innovasjon, Super 11, løfter ytelsen og fleksibiliteten i 11-literssegmentet med fem sylindre», melder Scania. Videre fremheves det at transportører på grunn av motorens vekt, får muligheten til å øke nyttelasten uten å ofre kraft, effektivitet eller pålitelighet.

Detaljer

– Denne motoren skaper nye muligheter for energi- og kostnadseffektiv transport. Den er mindre, lettere og mer fleksibel, men leverer fortsatt styrken og påliteligheten som er forbundet med Scania. Super 11 er et smart valg for kunder som trenger å balansere ytelse, nyttelast og bærekraft i det daglige arbeidet, sier Ayyoob Zarmehri, produktsjef for salg og markedsføring av lastebiler hos Scania.

Super 11 kommer altså i effektnivåene 350 hk (1800 Nm), 390 hk (2000 Nm) og 430 hk (2200 Nm), og oppfyller Euro 4, 5 og 6 utslippsstandarder. Super 11-motoren har et bredt spekter av bruksområder, fra bytransport til lengre regionale kjøringer. Motoren deler 85 prosent av komponentene med Super 13, noe som betyr at Scanias velkjente teknologi er videreutviklet og optimalisert for andre typer driftsforhold, melder produsenten.

Med LDF-5 motorolje kan serviceintervallene forlenges med opptil 30 prosent sammenlignet med Scanias 9-litersmotorer. Dette gir mer oppetid og lavere totale servicekostnader.

Ny teknologi

Den nye Super 11-motoren er resultatet av mange års innovasjon og forbedring. Motoren er utstyrt med Scanias egen kamfasekontroll for variabel ventilstyring, en teknologi som optimaliserer forbrenningen og gjør det mulig å kontrollere temperaturen i sanntid. Kombinert med ny programvare, balanseaksler for reduserte vibrasjoner og en kraftig motorbrems som yter opptil 344 kW, skal dette gjøre kjøreopplevelsen jevn og behagelig. Scanias patenterte turbodoseringssystem reduserer også AdBlue-forbruket og gjør motoren mer effektiv.

Super 11 er også kompatibel med HVO og FAME som gir kundene muligheten til å redusere karbonutslippene sine uten å måtte investere i ny infrastruktur.

Ifølge Scania er den nye motoren aktuell for en rekke type transportoppdrag, som for eksempel transport av drivstoff og bulk, avfallshåndtering, temperaturkontrollert transport, transport av stykkgods, krokløftere og kranbiler, bergingsbiler og brannbiler, for eksempel.

DETALJBILDER: Av Scania Super 11. Trykk på de små bildene for å forstørre dem.
Powered by Labrador CMS