Bertel O. Steen AS importerer årlig godt over 20.000 biler gjennom Drammen Havn.
Nå skal de bygge helt nytt klargjøringsanlegg sammen med Wallenius Wilhelmsen ved havna. Wallenius Wilhelmsen er et av verdens største bilfrakt-rederi.
Konsernsjef i Bertel O. Steen Harald Frigstad.Paal-André Schwital
- Dette er et strategisk viktig grep for Bertel O. Steen som vil styrke konkurransekraften til våre bilmerker i det norske markedet.
Det sier Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen.
- Etableringen av et skreddersydd bilklargjøringssenter i Drammen vil gjøre oss i stand til å ha bedre kontroll over de ulike operasjoner bilene skal igjennom, og øke leveringshastigheten ut til kundene,
Toppmoderne
Bertel O. Steen kaller samarbeidet med Wallenius Wilhelmsen for «unikt», og skal også gi fordeler til logistikk-selskapet.
- Vi er glade for å utvide vår logistikkvirksomhet i Norden gjennom et joint venture med Bertel O. Steen for å bygge et toppmoderne anlegg fra bunnen av.
Det sier John Felitto, COO for Logistics Services i Wallenius Wilhelmsen.
- Å kombinere vår globale ekspertise innen bilklargjøring og prosesskompetanse med Bertel O. Steens sterke markedsposisjon og kunnskap om det norske markedets behov for importør- og forhandler klargjøringstjenester gir fullstendig mening.
Her, helt sydøst på Holmen, skal Bertel O. Steens anlegg komme.
- At dette blir vårt første dedikerte logistikkanlegg i Norge – kun en kort kjøretur fra vårt hovedkontor – gjør det ekstra tilfredsstillende,
45.000 biler i året
Når det nye anlegget står ferdig, vil det ha kapasitet til å klargjøre
rundt 45.000 biler årlig med én skiftordning.
Ifølge partene vil anlegget være designet og utstyrt
for å tilby et bredt spekter av tjenester knyttet til importklargjøring,
inkludert rustbeskyttelse, programvareoppdateringer, utstyrsmontering,
varebilinnredning og kosmetisk forberedelse.
Samtidig skal det nye anlegget benytte avansert programvare for
produksjonsplanlegging og -gjennomføring, som vil redusere produksjonstiden
betydelig og øke leveringspresisjonen.
En langsiktig leieavtale med Drammen havn er allerede inngått, og
anbudsprosessen for bygging starter snart. Anlegget forventes å starte
produksjon mot slutten av 2027.
- Vi er glade for at
Bertel O. Steen og Wallenius Wilhelmsen har besluttet å etablere dette anlegget
på Drammen havn. Det styrker Drammens posisjon som Norges ledende importhavn
for biler og som knutepunkt for videre transport innenlands, sier Arne Fosen,
havnedirektør Drammen havn.