Illustrasjonsfoto: Istockphoto
NLF har samlet seg om sju kampsaker
NLFs representantskap har meislet ut kravene for fremtiden. Målet er bedre konkurransevilkår, tryggere veier og færre unntak.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) melder på sine hjemmesider at forbundets representantskapsmøte i slutten av april meislet ut kravene for veien videre.
20 delegater fra hele landet var samlet, sammen med administrasjonen, og det lå totalt 20 endringsforslag fra regionene på bordet. Til slutt sto sju vedtatte resolusjoner igjen.
1. Vil ha statlig styring av veier
Den første resolusjonen tar for seg statens ansvar for omkjøringsveier og veiinfrastruktur for modulvogntog. NLF krever statlig overtakelse av sentrale omkjøringsveier eller øremerkede midler til fylkene, samt nasjonale regler som åpner tømmerbilnettet for 24-meters vogntog.
2. Fleksibilitet fremfor byråkrati
– Regelverket for arbeidstid hemmer både rekruttering og drift, heter det i resolusjon to. Her krever NLF blant annet en ny bransjetilpasset forskrift, justering av hvordan timer beregnes etter kjøring, og at arbeid inntil tre timer inn i nattperioden ikke automatisk regnes som nattarbeid.
3. Slutt på påskekaoset
Tredje resolusjon handler om vinterdekk- og kjettingkrav. Dagens regler beskrives som uoversiktlige og lite hensiktsmessige. NLF foreslår en fast periode fra 1. november til 31. mars og felles krav uavhengig av når påsken faller.
4. Planoverganger og berging i fokus
Av Norges 1614 planoverganger mangler 1266 sikring. Det holder ikke, mener NLF. De peker på behovet for enklere varslingssystemer og krever at bilbergere inngår i nødetatenes beredskap og automatisk varsles ved alvorlige ulykker.
5. Vil endre grunnopplæringen
Femte resolusjon omhandler det trafikale grunnkurset. NLF ønsker at alle førerkortkandidater i lette kjøretøyklasser lærer mer om blindsoner og bremselengder, og at en informasjonsfilm og praksis i lastebil innlemmes i undervisningen.
6. Fjerner traktorene fra motorveien
– Dagens forskjellsbehandling gir konkurransevridning og økt risiko, fastslår NLF. De krever at saktegående kjøretøy fjernes fra høyhastighetsveier, og at traktorer brukt til transport mot vederlag følger samme regler som lastebiler.
7. Vil skrote hovedentreprenørmodellen
Siste resolusjon retter skytset mot vintervedlikeholdet. Hovedentreprenører får skylden for dårlig kvalitet og høyere kostnader. NLF vil ha mindre kontraktsområder og mer ansvar til lokale aktører med kunnskap om forholdene.
– Lokalkunnskap skal ikke være en hemsko, men et fortrinn, heter det i resolusjonen