AUTONOME: I 2027 forventes det at semiautonome kjøretøy vil være tilgjengelige i USA. Europa vil følge etter på et senere tidspunkt.
Foto: Iveco
DSV med vellykket semi-autonom test
Programmet baner vei for fremtidige pilotprosjekter med fullt autonome lastebiler, mener Iveco.
Iveco har fullført en vellykket test av sin S-Way med autonom teknologi. Dette gjør de sammen med Plus, et AI-fokusert selskap innen autonom kjøring, DSV og dm-drogerie markt. Det flerårige prosjektet har vist at autonome lastebiler har betydelige fordeler som økt sikkerhet, bedre effektivitet og lavere drivstofforbruk.
Tyskland
Testen ble gjennomført med en S-Way Iveco, utstyrt med Plus’ semi-autonome førerassistanseløsning, i Krefeld, Tyskland. Dette var den første vei-testen av denne teknologien i Tyskland. Etter måneder med grundig testing og opplæring av sjåfører, var løsningen klar for offentlig testing på faktiske veier. På ruten mellom to lager i Krefeld og Hennef ble varer levert under realistiske forhold.
– Denne suksessfulle testen er et viktig skritt videre mot kommersialisering av høyt automatiserte kjøretøy innen logistikk. Gjennom dette samarbeidsprosjektet har vi kunnet vurdere hvordan avansert førerassistanseteknologi kan forbedre sikkerhet, drivstofføkonomi og kjøreytelse i praksis. Resultatene bekrefter vår tro på at automatisering ikke vil erstatte sjåføren, men heller supplere sjåførens rolle ved å redusere tretthet, støtte komplekse manøvrer og skape et tryggere og mer produktivt arbeidsmiljø. I Iveco Group er vi overbevist om at framtiden for logistikk er intelligent, bærekraftig og menneskesentrert innovasjon. Sammen med våre partnere DSV, dm-drogerie markt og Plus, ønsker vi å utvikle smarte transportsystemer som møter økende krav til effektivitet, bærekraft og sjåførers velvære, sier Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer i Iveco Group.
– Vi er stolte av at pilotprosjektet er gjennomført, og at sikkerhet og effektivitet er dokumentert gjennom vår autonome teknologi. Det passer godt å gjøre testene i Tyskland. Vi er ser frem i mot å kunne lansere fabrikkproduserte selvkjørende lastebiler med Plus’ transformative teknologi, først i USA og deretter i Europa, sier Shawn Kerrigan, COO og medgründer av Plus.
– Teknologien er spesielt godt egnet for depot-til-depot-operasjoner, sier Peter Matthiesen, Senior Director i DSV innen gruppeinnovasjon, mobilitet og lastebilteknologi. – Dm-drogerie markt har i flere tiår samarbeidet med DSV for å skape en bærekraftig og innovativ forsyningskjede. Derfor var vi glad for å støtte dette pilotprosjektet. Vi ser frem til å samarbeide videre om slik fremtidsrettet teknologi.
Sikkerhet
Pilotprosjektet bekreftet at den semi-autonome løsningen var pålitelig og sikker, og demonstrerte blant annet god kjøreadferd i trafikk, filskifte, adaptiv kjøring og håndtering av forutsigbare situasjoner. Deltakerne er enige om at denne teknologien vil kunne forbedre arbeidsforholdene for sjåførene, særlig i lys av den alvorlige sjåførmangelen i Europa, som ventes å øke til 700.000 innen 2028.
Lastebilen er utviklet i samarbeid mellom Iveco og den californiske selvkjøringsprogramvare-spesialisten Plus. Med avanserte sensorer som lidar, radar og kamera, gir kjøretøyet sjåføren en 360-graders oversikt og nye muligheter til å overvåke trafikken. Autosystemet kan utføre vanlige motorvei-manøvrer sikkert og automatisk, og kan redusere drivstofforbruket med rundt 10 prosent.
Fremtidens transport
Dette prosjektet baner vei for fremtidige pilotprosjekter med semi-autonome lastebiler og testing av fullt autonome løsninger innen logistikk. Fabrikkproduserte, selvkjørende lastebiler forventes å være kommersielt tilgjengelige i USA innen 2027 og i Europa i årene etterpå.
Sikkerhetsfører vil fortsatt være nødvendig i førerhytten inntil et nytt økosystem er utviklet, som regulerer for eksempel lading og drivstoffpåfylling. Matthiesen ser store muligheter i teknologien og peker på en positiv fremtid: – Den nye teknologien vil ikke eliminere arbeidsplasser – tvert imot. Den vil skape nye muligheter og arbeidsplasser. Sjåfører vil øke kvaliteten og bidra med sin ekspertise på andre områder, som i kontrolltårn, som vil overvåke og støtte den daglige driften. Nye jobber vil også oppstå innenfor pre- og etterkontroll, eller andre oppgaver hvor menneskelig innsats fortsatt er nødvendig.