Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Har blitt en del av DSV:

Deutsche Bahn vinker farvel til Schenker  

I dag er dagen her, da Deutsche Bahn vinker farvel til logistikkdivisjonen Schenker. 

Den danske logistikkgiganten DSV kunngjorde i september i fjor at de kjøper DB Schenker for en selskapsverdi på 14,3 milliarder euro. Tidligere i måneden ble det klart at alle regulatoriske hindre var unnagjort og at den offisielle overtagelsesdatoen skulle være i dag, onsdag 30. april.

Med salget sier den tyske jernbanekonsernet farvel til sitt logistikkben, og peker på gjeldskutt og kjernefokus innen jernbane som motivasjon.

– Salget av DB Schenker vil redusere kompleksiteten i DB-konsernet og gjøre det mulig å fokusere fullt på vår kjernevirksomhet, uttaler Deutshce Bahns konsernsjef Richard Lutz i dagens avskjedsmelding.

Salget til DSV er den største transaksjonen i Deutsche Bahns historie. Pengene skal primært brukes til å nedbetale konsernets omfattende gjeld.

Milliardløfte i Tyskland

DSV har på sin side erklært at oppkjøpet vil styrke konsernets posisjon globalt, og lover samtidig investeringer i det tyske markedet.  Danskene har signalisert at de vil investere rundt én milliard euro i Tyskland de neste tre til fem årene.

– Med dette oppkjøpet blir vi en global markedsleder innen transport og logistikk. Ved å kombinere selskapene skaper vi en fleksibel plattform for langsiktig vekst, formidler DSV-sjef Jens Lund. 

Det må nevnes at tittelen som "verdens største logistikkselskap" stadig innehas av DHL Group. Den posisjonen vil det tyske konsernet fortsatt ha med tanke på omsetning, da DHL blant annet har forretningsområder som post og ekspress i sin portefølje og i tillegg har en tung satsing innen e-handel. Dette er forretningsområder som ikke betjenes av DSV (Schenker).  

Slutten på en æra

For Schenker innebærer salget slutten på et over 150 år langt kapittel som en del av det tyske statsapparatet. Schenkers CEO, Jochen Thewes, som nå trer inn i DSV-ledelsen, legger ikke skjul på at salget markerer et tidsskille.

– Det har vært den mest suksessrike perioden i Schenkers historie. Nå har vi muligheten til å bygge verdens største logistikkselskap, kommenterer Thewes i meldingen.

Markedet venter i spenning

DSV har vært kjent for å fusjonere inn store selskaper, som regel ganske vellykket. Integrasjonen av Schenker representerer likevel en helt ny skala. Det knyttes dermed stor spenning til hvordan "nye DSV" vil bli, og hvordan markedet vil reagere på den nye danske kolossen. Usikkerheten knytes særlig til i hvor stor grad DSV klarer å få med tidligere Schenker-kunder. Det er ingen automatikk i at samtlige blir med videre.

Store endringer i ledelsen

Ettersom det først var helt nylig at alle formelle prosesser gikk igjennom, har det vært lite informasjon om fusjonen. Men fra nå av vil trolig en del brikker begynne å falle på plass etter at Schenker formelt er blitt en del av DSV.

Det er gjort betydelige endringer i DSVs lederkabal, der flere Schenker-topper har fått plass i lederposisjoner.

Schenker

  • En global logistikkleverandør med hovedkontor i Essen, Tyskland.
  • Selskapet ble grunnlagt i 1872 i Wien av Gottfried Schenker og har utviklet seg til å bli en av verdens ledende aktører innen transport og logistikk.
  • Tilbyr tjenester innen landtransport, luft- og sjøfrakt samt kontraktslogistikk, og opererer i over 130 land med mer enn 75.000 ansatte.
  • Selskapet ble en del av Deutsche Bahn-konsernet i 2002 gjennom oppkjøpet av Stinnes AG. Under DBs eierskap ble Schenker integrert som logistikkdivisjonen i konsernet, med ansvar for multimodal frakt og forsyningskjedetjenester.
  • I april 2025 fullførte Deutsche Bahn salget av DB Schenker til det danske logistikkselskapet DSV for 14,3 milliarder euro. Dette markerer en ny fase for Schenker, som nå inngår i en av verdens største logistikkgrupper.
Powered by Labrador CMS