Foto: DHL
Vil løfte netthandelen med ny allianse
Et nytt samarbeid er lansert – og det kan gjøre en vesentlig forskjell for internasjonale nettbutikker.
DHL Group har inngått et nytt globalt samarbeid med Shopify for å forenkle og effektivisere internasjonal frakt for nettbutikker, formidler DHL i en nyhetsmelding. Samarbeidet innebærer at DHL nå er forhåndsintegrert i Shopify Shipping, noe som gjør at selgere slipper å etablere egne fraktavtaler eller håndtere logistikkleverandører separat.
Løsningen er allerede lansert i USA og Tyskland, og gir millioner av Shopify-selgere direkte tilgang til DHLs nettverk i 220 land og territorier. Tjenestene inkluderer både ekspress-, pakke- og e-handelsfrakt, og skal også forenkle håndtering av toll, avgifter og annen grensekryssende administrasjon.
– Vi vet at tollklarering, avgifter og pålitelig levering kan være komplekst uten ekspertise. Dette samarbeidet lar selgere bruke vårt nettverk og tjenester uten friksjon, forklarer Katja Busch, kommersiell direktør i DHL Group.
For amerikanske brukere av Shopify inkluderer løsningen såkalt «Delivered Duty Paid»-frakt (DDP), hvor selgeren håndterer alle importkostnader. Det fjerner risikoen for at kundene påføres uventede gebyrer ved levering.
– Vi satser tungt på sømløs handel gjennom Shopify Shipping. Med DHL som forhåndsintegrert partner samler vi logistikken på ett sted og åpner døren for global vekst, forklarer Shopify-president Harley Finkelstein i meldingen.
DHL-integrasjonen skal rulles ut til flere markeder i Europa, Amerika og Asia-Stillehavsregionen i løpet av 2025 og 2026.