Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Swisslog viste bredde og feiret 125 år
STUTTGART: Swisslog markerte 125 år LogiMat 2025. Nå er automasjonsselskapet tilbake på radaren i Norge – blant annet med Ikea-prosjektet i Vestby.
Swisslog markerte sitt 125-årsjubileum med en sterk tilstedeværelse på LogiMat 2025 i Stuttgart i mars. Swisslog stammer fra selskapet Sprecher + Schuh som ble grunnlagt i år 1900 i Aarau i Sveits. Selskapets primære virksomhetsområde var energidistribusjon. Fra midten av 1980-tallet ble selskapets kjernevirksomheter solgt til franske Alstom Group og det amerikanske selskapet Rockwell/Allen-Bradley. Etter hvert begynte Sprecher + Schuh i økende grad å fokusere på automatiseringsteknologi, som i dag utgjør selskapets kjernevirksomhet.
På årets LogiMat presenterte selskapet sine nyeste teknologier, med et ønske om å vise hvordan automatisering kan forbedre menneskers arbeidsliv i hele verdikjeden.
Blant høydepunktene var AutoStores nye Multi-Temperature Solution, som effektiviserer lagring av både tørre, kjølte og frosne varer uten behov for utvidelse av bygningsmasse. I tillegg ble CycloneCarrier demonstrert – et høyhastighetssystem for håndtering av lette varer, med kapasitet på opptil 2000 varebevegelser per gang per time.
Swisslog presenterte også sitt utvalg av autonome mobile roboter (AMR), inkludert en ny 1,5 tonns palletransportrobot. Selskapets SynQ-programvare og integrasjon med SAP EWM ble også demonstrert.
Nordisk omstrukturering
Selv om Swisslog globalt er blant de aller største automasjonsaktørene, har det vært litt stille fra selskapet i Norge de siste årene.
– Ja, det har vært noen år i Norge der vi ikke har solgt så mange nye prosjekter, sier Erik Finstad, nordisk sjef for forretningsutvikling i Swisslog til oss på standen i Stuttgart.
Han fortelle at Swisslog i Norden har vært gjennom en omstrukturering, og at det er deler av årsaken til litt rolig aktivitet.
– Så er det mitt inntyrk at det er litt rolig og avventende i Norge fortsatt. Vi trodde jo det skulle bli en lavere rente. I Sverige har renta gått ned, så de ligger litt foran oss der, sier Finstad.
Ikea åpner snart
Et prosjekt det nok kommer til å bli litt blest om i løpet av kort tid, er Ikeas nye lager i Vestby, der Swisslog har levert automasjonsanlegget. Nylig mottok lageret sine første varer fra Sverige, og i løpet av ettersommeren skal lageret etter planen være i full drift.
Hos Ikea er det både kransystem for paller i et 30 meter høyt høytlager med plass til 30.000 paller, et miniload-anlegg og et skyttelsystem med 33.000 plastkasser for mindre, oppsplittet gods. I tillegg til conveyorbaner, heiser, depalleteringsløsninger samt teknologi for å tilpasse emballasjen for utgående ordre basert på pakkens størrelse.
– Det er klart vi kommer på kartet litt igjen nå vi har ferdigstilt Ikea i Vestby. Også skal vi bygge ett stort prosjekt til, sier Finstad litt hemmelighetsfullt.
Han forteller at slik selskapet er rigget nå, er ikke små prosjekter aktuelle i Norge.
– Størrelsen vår er også av en slik grad at det blir vanskelig for oss å ta på oss små prosjekter. Vi har en overheadkostnad som kan bli litt i overkant. På de store prosjektene kan vi derimot være konkurransedyktige. I dagens samfunn handler mye om pris. Det er viktig å tenke på kostnadene – alt har blitt dyrere, og da må vi finne den best mulige løsningen til lavest mulig pris, sier Finstad.
Fokus på programvare
Han påpeker ellers at selskapet ikke har ligget på latsiden når det gjelder produktutvikling. Spesielt mye skjer det på programvaresiden.
– Vi har nå en programvareorganisasjon med over 600 ansatte. Vi jobber med å endre hele strukturen i denne organisasjonen og skal legge til mer funksjonalitet. Blant annet skal vi integrere beslutningsstøtte basert på kunstig intelligens i programvaren, noe som vil gjøre oss i stand til å hjelpe kundene våre enda bedre. Dette vil være en fordel både for eksisterende og nye kunder, sier Finstad.
Flere saker fra LogiMat
-
– Kultur spiser strategi til frokost
STUTTGART: SSI Schäfer har introdusert sin FastBots Solution, som selskapet mener setter en ny standard for fleksibilitet og ytelse. Men viktigst for selskapet er å bygge bedriftskultur og solide relasjoner til kundene.
-
– Det er nesten lettere å si hva vi ikke kan levere
STUTTGART: Toyota er ikke bare Toyota.
-
Lanserte ny Traigo-serie
STUTTGART: Effektivitet og komfort har vært i fokus under utviklingen av Toyotas nye serie motvektstrucker.
-
Mindre skader og smalere ganger med nytt sensorsystem
STUTTGART: Med Hubtex nye system kan truckene sette opp farten og redusere skader på både last, truck og inventar.
-
Ito med unik ORM-løsning
STUTTGART: Nederlandske DLS har i en årrekke produsert et unikt ORM-system. Nå skal Ito bli integratør av DLS’ løsninger i Norden.
-
Lover lynraske plukk fra nye lagerautomater
STUTTGART: Modulas nye Flexibox skal revolusjonere hvordan og hvor effektivt det plukkes fra lagerautomater.
-
Trallefabrikken løfter automatikken
STUTTGART: Trallefabrikken er klar med sin første automatiske truck, som er en lavterskel innfallsport til automasjon.
-
– Gjør det mye enklere å automatisere
STUTTGART: Med smalgangs-AGV-er som kan operer i blandet miljø, blir det enklere enn noen gang å automatisere lageret med Jungheinrich.
-
Digital tvilling og AI løfter effektiviteten
STUTTGART: Linde Material Handling (MH) demonstrerer hvordan kunstig intelligens kan optimalisere lagerdrift på LogiMat 2025.
-
BobCat med litium og nye trucker
Bobcat hadde et klart fokus mot elektriske trucker med litiumteknologi på LogiMat.
-
KNAPP til topps med klatre-robot
STUTTGART: Med sin nye AeroBot vant KNAPP prisen for beste produkt under Logimat. Norden-sjef Tobias Henriksson er sikker på at løsningen skal sikre selskapet solid vekst i Norden og Norge.