Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

KOMMER: Den første informasjonen om Volvos nye elektriske toppmodell som skal settes i produksjon.

Bransjens største batteripakke i Volvos nye flaggskip

STOR BATTERIPAKKE: Når Volvo nå lanserer den nye batterielektriske lastebilen for tung- og langtransport er det med den største batteripakken i markedet.

Volvo FH Aero Electric med E-aksel, Volvos nye elektriske lastebil for langtransport, lanseres i andre kvartal 2026. Den nye batterielektriske lastebilen fra Volvo har en batterikapasitet på 780 kWh for tunge laster og langtransport, og batteriene kan lades fra 20 til 80 prosent på 40 minutter. 

Allerede nå deler Volvo Trucks de første bildene og flere detaljer om modellen, samtidig som kunder får mulighet til å forhåndsbestille lastebilen.

Langtransport

780 kWt: Med hele 780 kWt batteripakke og MCS ladning (Megawatt ladning) kan batteriet lades fra 20-80% mens man tar 45-minutteren.

Den nye Volvo FH Aero Electric er utviklet for langtransport, et segment som står for en betydelig andel av CO₂-utslippene fra lastebiltrafikken, og som er krevende å elektrifisere. Den nye modellen fra Volvo kan bidra til et løft her, og har støtte for hurtiglading og en rekkevidde på opptil 600 kilometer med helelektrisk drift.

– Dette er et viktig gjennombrudd for utslippsfri transport. Nå kan transportselskaper kjøre lange distanser med elektriske lastebiler – uten å måtte gå på kompromiss med produktiviteten. Med hurtiglading og høy lastekapasitet blir dette en svært konkurransedyktig løsning, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

– Elektriske lastebiler innen langtransport vil gi et viktig bidrag til reduksjon av CO₂ i vår bransje, siden det er her du kan spare mest per lastebil. Dette er positive nyheter for transportselskaper og samfunnet.

Hurtiglading på 40 minutter

Ladeprosessen for den nye Volvo FH Aero Electric går betydelig raskere, takket være støtte for den nye MCS-standarden (Megawatt Charging System). Det tar som nevnt om lag 40 minutter å lade batteriene fra 20 til 80 prosent, noe som kan gjennomføres innenfor den lovpålagte hviletiden for sjåfører i EU. Dette gir potensielt høy produktivitet i driften og åpner for elektrisk transport over lange avstander i løpet av én arbeidsdag.

LØPEAKSEL: Ved å benytte en løpeaksel i 6x2-konfigurasjon tillates flere batterier

Løpeakselen i 6×2 konfigurasjonen gir mulighet for flere batterier, gir gunstig vektfordeling og høy nyttelast.

Større utvalg

Den nye Volvo FH Electric tilbys både med det nye Aero-førerhuset og med det klassiske FH-førerhuset. Modellen styrker Volvo Trucks’ portefølje av elektriske lastebiler og tilhørende tjenester. Volvo tilbyr kundene tilgang til støtte gjennom hele overgangen til elektrisk drift, fra vurdering av egnede ruter og optimal lading, både på veien og ved basen, til detaljert oppfølging av ytelse i den elektriske bilparken.

 – Vi har bransjens mest komplette utvalg av elektriske lastebiler, og vi har over fem års erfaring med å bistå tusenvis av kunder, både små og store, i overgangen til elektrisk. For transportselskaper som ønsker å ta steget mot nullutslipp, er Volvo Trucks et naturlig valg, sier Roger Alm.

Leverer flest

Volvo Trucks er i dag ledende innen elektriske lastebiler for mellomtung og tung transport, med hele åtte batterielektriske modeller i porteføljen. Det viser også salgsstatistikken i Norge, der Volvo hittil i år har lever 85 elektriske lastebiler over 16 tonn mot 26 fra Scania – som er den nærmeste konkurrenten. 

Det brede modellutvalget gjør det mulig å elektrifisere alt fra by- og regionaldistribusjon til bygg- og anleggsvirksomhet, avfallshåndtering, og nå også langtransport. Volvo startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019, og har så langt levert over 5000 kjøretøy til kunder i 50 land verden over.

Volvos tredelte strategi mot null utslipp

Volvo Trucks har som mål å nå netto nullutslipp innen 2040. Selskapet følger en strategi som bygger på tre teknologier: Batterielektriske kjøretøy, hydrogenelektriske brenselsceller og forbrenningsmotorer som drives av fornybare drivstoff, som grønt hydrogen (produsert ved elektrolyse med fornybar strøm), biogass, biodiesel eller HVO (hydrogenert vegetabilsk olje).

Powered by Labrador CMS