Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

GODT SAMARBEID: Nøyaktige dimensjoner og spesifikasjoner på den nye portaltrucken er blitt til gjennom et langt og godt samarbeid mellom leverandør Combilift, forhandler Materialhåndtering og kunde Andersen & Mørck. Fra venstre: Bjørn Ringstad (Andersen & Mørck), Jørund Woll (Materialhåndtering), Håvard Johansen, Vibeke Jensen (begge Andersen & Mørck) og Colin Gray (Combilift).

Halverte arealet med nytt utstyr

FREDRIKSTAD: Med ny portaltruck fra Combilift kan Andersen & Mørck lagre dobbelt så mye stål på samme areal som tidligere i havna i Fredrikstad.

Stålhåndteringen på kaia i Borg Havn tok ekstremt mye plass. For å håndtere både lange, korte, brede og tunge stålprodukter trengtes gaffeltrucker av den røslige typen eller reachstackere. Det medførte at kjøreveiene mellom lagringsplassene var opptil 17,5 meter brede. Altså ikke spesielt arealeffektivt.

PLASS SPART: Tidligere var kjøregangene opptil 17,5 meter brede for å gi plass til at truckene skulle manøvrere. Nå holder det med drøyt to meter mellom godset for at portaltrucken skal få plass.

I norske havner er areal de aller, aller fleste steder et knapphetsgode, og havna og operatør Andersen & Mørck skjønte at noe måtte gjøres, for å løfte både areal- og driftseffektiviteten. Det viste seg raskt at det trengtes noe annet enn en gaffeltruck, og svaret fant de hos Combilift og Materialhåndtering.

Siden i fjor høst har en portaltruck, eller stradle carrier, håndtert det tunge stålet på kaia i Fredrikstad.

Arealbesparelse var viktigst

KONTROLL: Portaltrucken styres med en fjernkontroll, så operatøren kan posisjonere seg der hen til enhver tid har best oversikt.

Styreleder i Andersen & Mørck, Jostein Sagen Andersen, peker på tre faktorer som gjør at Comblilifts maskin ble valgt.

– Nummer én er arealbesparelse. Det er det viktigste for oss. Nummer to er at vi har brukt gaffeltrucker som går på diesel, noe vi prøver å redusere bruken av. Den tredje er at det kommer mer prosjektlast i havna, og denne kan vi bruke til annen type last med ulike lengder som trucker vil ha vanskeligere for å håndtere, sier Andersen.

Plassbesparelsen portaltrucken bidrar med er ganske solid. Tidligere måtte truckene som håndterte stålet ha opptil 17,5 meter brede kjøreganger for få ut godset. Nå er kjøregangene bare rundt to meter bredde.

– Vi kan nå lagre samme volumet stål på halvparten av arealet, og likevel ha god tilgang til alt, sier Andersen.

– Trucken har blant annet gjort at vi har fått frigjort areal som vi har kunnet leie ut til andre aktører, sier Andersen.

Raskere enn før

Samtidig som den sparer plass, er også selve håndteringen mer effektiv med den nye portaltrucken.

– Det den blir brukt til nå, gjør den mye mer effektivt enn en gaffeltruck. Vi har jo et slags plukklager på stål. Denne fikser dette raskt og lett, sier Andersen.

TILPASNINGER: Andersen & Mørck har samarbeidet tett med Combilift og Materialhåndtering for å finne helt riktig løsning. Her studerer Combilifts Colin Gray og Håvard Johansen hos Andersen & Mørck den spesiallagde hytta og du ser også de hydrauliske støttearmene de sammen har funnet frem til.

Portaltrucken heter ganske enkelt Combilift SC, der SC står for stradle carrier. Den er 8,7 meter bred og kan med to løfteåk håndtere to loads samtidig. Maskinen er radiostyrt og har en lastehøyde på opptil fem meter.

For å gi maksimal nytte til Andersen & Mørck har portaltrucken fått en del spesialtilpasninger. For det første er den bredere og lengre enn standardmodellene, slik at den i praksis kan håndtere to lastebiler samtidig om ønskelig.

Den har også blant annet fått hydrauliske støttearmer langgods kan mellomlagres på mens nye løft foretas. Det er også montert det Materialhåndterings Jørund Woll kaller en «telefonkiosk». Det er rett og slett en liten bu der føreren kan stå og kjøre portaltrucken, og samtidig være skånet for vær og vind.

– Glimrende samarbeid

NÆRT SAMARBEID: Jørund Woll i Materialhåndtering er blitt godt kjent med gjengen i Andersen & Mørck, her representert ved Vibeke Jensen.

Woll har brukt mye tid nede hos Andersen & Mørck før den endelige løsningen var på plass, ofte sammen med representanter fra Combilift i Irland. Fra prosessen startet til portaltrucken nå er i full drift, har det tatt tre år.

– Det var et glimrende samarbeid. Fra starten og til det ble, var det en teknisk prosess. Combilift og vi var mye til stede og utviklet en god og tilpasset maskin til den bruken Andersen & Mørck trenger, sier Jørund Woll.

Portaltrucken har kraft på alle fire hjul, og har fjæring slik at den har alle hjul på bakken til enhver tid, noe som er viktig i havner som gjerne ikke har uteareal som er fullstendig flatt. Det gjør at den også er god selv på norske vinterdager.

– Det har gått overraskende bra på vinterføre, sier Håvard Johansen, en av seks ansatte hos Andersen & Mørck som har fått opplæring på portaltrucken.

SELVGJORT: Laderen til portaltrucken er blitt bygget inn i en liten bu for å beskytte den mot vær og vind.

Rimelig i drift

Maskinen er selvsagt elektrisk, og lades med en egen lader som Andersen & Mørck-gutta har bygget en egen liten bu til. Batteriet er tradisjonelt blysyre-batteri, som fint holder en arbeidsdag på åtte timer.

– Det er enkel og god teknologi. Men alle truckene våre er «litium ready». Litiumbatterier vil være aktuelt for anlegg der det er aktivitet over to eller tre skift, sier Colin Gray i Combilift.

Portaltrucken er svært rimelig i drift og har lave vedlikeholdskostnader.

– Det vil lønne seg for oss å bruke den mer enn vi gjør i dag. Det er mye rimeligere å ha den i drift enn å ha truckene i drift. Så gjelder det å finne de riktige områdene å bruke den på, sier Jostein Andersen i Andersen & Mørck.

Powered by Labrador CMS