Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

ALTERNATIVER: Mercedes vil i høst utvide familien av biler som bygger på eActros 600-plattformen.

Utvider eActros-familien

Fra høsten av vil Mercedes-Benz utvide med flere nye varianter basert på eActros 600.

De nye variantene vil bygge på teknologien fra eActros 600-serien, med e-aksel, LFP-batterier og Multimedia Cockpit Interactive 2.

Utvalget utvides med flere akselavstander, og det blir mulig å bestille lastebilen med to batteripakker i stedet for tre – som er standard i dagens eActros 600 (600 kWt). I tillegg lanseres flere førerhytter i lange varianter, med ulike høyder. Den elektriske arkitekturen er basert på 800 volt.

Mercedes har foreløpig ikke spesifisert hvilke akselavstander og hyttevarianter som blir tilgjengelige, men opplyser at de nye modellene vil tilbys både som trekkvogn og med langt chassis.

Modellene kan bestilles allerede i høst, med produksjonsstart før årsskiftet. Når de nye variantene basert på eActros 600-arkitekturen fases inn, vil produksjonen av førstegenerasjons eActros 300 og 400 avsluttes.

Ladeinfrastruktur

For å legge til rette for rask oppskalering av lokal, CO₂-nøytral transport med batterielektriske lastebiler, er utbygging av ladeinfrastruktur en nøkkelfaktor. I dag finnes det under 1000 dedikerte ladepunkter for tunge kjøretøy i hele Europa.

For å bidra til å redusere dette underskuddet, lanserte Daimler Truck i mars en plan for sitt eget semi-offentlige ladenettverk. Målet er å etablere over 3000 hurtigladestasjoner i Europa innen 2030, noe som vil gjøre det til det største nettverket i sitt slag på kontinentet.

Den nye ladeordningen, levert gjennom TruckCharge, skal gjøre det mulig for transportterminaler å åpne sin infrastruktur for betalende brukere. Dette er ment som et supplement til det offentlige ladenettet og skal bidra til økt tilgjengelighet og fleksibilitet for aktører i tungtransporten

Powered by Labrador CMS