Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

E134 Haukelifjell kan være krevende, ikke minst på krevende vinterdager.

Får teste tungbilkolonner over Haukelifjell neste vintersesong

Transportnæringen har fått gjennomslag: Stortinget har vedtatt en prøveordning med kolonnekjøring for tunge kjøretøy over E134 Haukelifjell.

Nyheten ble først meldt av Norges Lastebileier-Forbund på NLFs egne nettsider.

Vedtaket kom etter enstemmig innstilling fra Transport- og kommunikasjonskomiteen, og markerer et etterlengtet gjennombrudd for både transportører og næringsliv på Vestlandet. Gjentatte vinterstengninger har rammet særlig bedrifter i Ølen og Etne, med omkjøringer på opptil 250 km.

– Lastebiler med riktige dekk og kjetting har ofte bedre fremkommelighet enn personbiler, men må likevel stå, uttaler NLFs regionsjef Reidar Retterholt til NLFs egen nyhetsside.

Fra nei til ja

Som Logistikk Inside har meldt om gjentatte ganger så har NLF i flere år jobbet for en tungbilkolonne. Etter avslag fra Statens vegvesen og senere åpning fra Samferdselsministeren, har politisk press og dokumentasjon gitt resultater. Representantforslaget fra Terje Halleland (FrP) og oppfølgingen fra saksordfører Liv Kari Eskeland (H) har vært avgjørende.

Oppstart neste vinter

Samferdselsdepartementet vil nå sette Statens vegvesen i gang med planleggingen av pilotprosjektet neste vintersesong. Hensikten er å undersøke om tungbilkolonne kan bidra til å holde Haukelifjell åpent flere timer i døgnet – også når vær- og føreforholdene er krevende. 

– Forutsigbar drift gir tryggere transporter og færre omkjøringer, påpeker Retterholt i NLF.

Powered by Labrador CMS