Styremedlemmer i NHOLT med hver sin annonseplakat for den store omdømmekampanjen. Fra venstre: Silje Skogstad (trådte ut av styret ifb årsmøtet i Riga), Robin Olsen og Mona Juell.
Foto: NHO Logistikk og Transport.
Bransjen krever rampelys – og får det
En kampanje verdt hver krone, mener NHOLT etter oppløftende analysefunn.
Når landet stopper, begynner folk å snakke om logistikk. Det skjer i kriser, streiker og pandemier. Ellers: nærmest øredøvende stillhet i opinionen. Det vil NHO Logistikk og Transport til livs – og det ser ut til at de lykkes.
Kampanjen «Logistikk. Veien til verdi» har på kort tid gitt bransjen en helt ny synlighet, ifølge egne analysetall. Høy klikkscore, bred rekkevidde og et solid digitalt grep om unge og beslutningstakere viser at det er mulig å gi nytt liv til en sektor som hittil har levd i kulissene.
– Vi gir varene verdi, og det er på tide at flere forstår hva det betyr, uttalte styreleder Mona Juell i forbindelse med NHOLTs fagsamling i Riga nylig - gjengitt i en nyhetsmelding på bransjeforeningens egne hjemmesider fredag 16. mai.
Hun mener at bransjen må «eie sin egen fortelling», ikke bare bli omtalt når verdikjeder kollapser. Og for første gang på lenge handler ikke dette bare om krisehåndtering, men langsiktig posisjonering.
Unge på kroken
Kampanjen er synlig både i Dagens Næringsliv og i digitale kanaler med korte filmsnutter, intervjuer og en informativ landingsside. Her finner nysgjerrige alt fra utdanningsløp til hverdagsbilder fra bransjen.
– Vi vil at unge skal se at dette er mer enn trailere og terminaler. Det handler om løsninger, tempo og samfunnskritisk infrastruktur, forklarer Silje Skogstad, som for øvrig også trådte ut av sentralstyret i NHOLT i forbindelse med generalforsamlingen i Riga.
Hun har selv bidratt tungt til kampanjen, og peker på at geopolitiske kriser ikke kan løses uten effektiv logistikk.
– Laksen har ingen verdi hvis den ikke kommer frem, minnet hun om - et av budskapene i den vellykkede kampanjen.
NB! For ordens skyld: Annonsekampanjen til NHO Logistikk og Transport har vært distribuert i en rekke kanaler, inkludert Logistikk Inside og Moderne Transport. Denne omtalen er en redaksjonell vurdering av kampanjens dokumenterte effekter - basert på informasjon som ble formidlet av bransjeforeningens styre under årsmøtet - og er verken initiert eller betalt av NHOLT.